Jag har precis köpt mitt första hus och jag är helt novis. men jag vill lära mig så mycket jag kan och vill göra så mycket som jag kan själv. Som det är just nu har jag rabatter runt hela mitt hus, det vill jag ej ha, Hade tänkt mig att lägga sten runt huset som på bilden. dag5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

mina frågor är. finns det något standardmått på hur brett de ska var i från huset och utåt?
hur djupt ner måste man gräva eller de räcker att man jämnar till sin jordrabatt? kantstenen som de har satt på bilden. kan man ha den både liggande och stående, om man har den stående hur långt ner i marken ska den vara. har läst att vissa vill ha den i höjd med gräsmattan för att kunna klippa. jag skulle nog vilja ha en liten markant skillnad mellan gräsmattan och stenläggningen. förslag?

någon som vet vad det kan kosta på ett enplanshus på 108km

det ska finnas singel eller flissten eller vad man kallar de i olika färger, någon som vet vad de typ av sten kallas. var handlar man sten bäst.

är detta något projekt man skulle kunna göra själv.?
 
Du kan hitta inspiration och priser bl a på flisbyab.se. Övriga stenförsäljare är bl a St Eriks o Benders. Kolla hemsidor och där kan du läsa om det finns ngn återförsäljare nära dig. Hur du bygger är ju smaksak men min rekommendation är absolut att ha en sten för gräsklipparhjulet. Men om du vil ha högre kan mot gruset kan du göra som bilden ovan men innanför den som ligger i gräsmattenivå ställer du en på högkant. Om du endast har en hög så måste du gå med trimmern mot (och det är inte kul). Gräv bort jorden, markduk, sättsand/grus/sten. Se till att det lutar från huset. Bredden är vad du tycker är snyggt. Djupet beror på hur stor sten du har. Lycka till! Klart du kan göra det själv!
 
  • Gilla
Ellengnellen
  • Laddar…
Hej

Mått, nej finns inget standardmått utan det är ofta anpassat efter materialet du lägger ner. Ibland är det t.ex en plattrad runt hela huset och då blir ju bredden därefter. Bredd spelar ingen roll.

Gräva ur: Tanken är att man inte ska ha något organsikt material(jord) för då har du ogräs bland alla stenar ganska fort. Bör gräva ur minst 30 cm och lägga markduk i botten sedan grus på.

Sten på bilden är "marksten", om du vill ha dessa på högkant få du nog gräva ner nästan hela stenen eller gjuta den i betong om den ska stå kvar. Det finns andra alternativ som är bättre om du vill ha kantsten runt huset mot gräsmattan. www.steriks.se www.benders.se mm.

Om man vill ha i nivå med gräsmattan är ju en smaksak, många tycker att det blir lättskött och du slipper gå efter med en trimmer.

Grusmaterial köper du enklast i någon närliggande grusgrop med släpkärra. t.ex. www.ballastsverige.se/

Du kan absolut göra detta själv. Även om du skulle bli missnöjd med någon del så kan du göra om det hur många gånger som helst då stenarna är lösa i gruset :)
 
Vill man undvika att skapa myrbon så kan också stenmjöl vara ett alternativ till grus under stenen.
 
Stenmjöl håller även kissande katter borta har jag hört
 
  • Gilla
Princen_123 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade tänkt lägga en rad av platta stenar runt huset och längs alla kanter i trädgården. Det är en del av min nollvision för ofrivilligt trädgårdsarbete. Tanken är att en robot ska kunna klippa hela gräsmattan utan att man behöver gå med en trimmer.
 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade tänkt lägga en rad av platta stenar runt huset och längs alla kanter i trädgården. Det är en del av min nollvision för ofrivilligt trädgårdsarbete. Tanken är att en robot ska kunna klippa hela gräsmattan utan att man behöver gå med en trimmer.
Jag valde just den stenen och lade runt huset i 2 rader. Det blev dock en himla massa skarvar som det växer ogräs i. Bytte till denna i enkelrad och det är helt klart skillnad.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Jag hade tänkt lägga ut en remsa ogräsduk under stenarna, på det sättet borde jag slippa ogräs. Jag får peta ner den ordentligt mot huset så man slipper växter i den glipan.
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Senaste jag hörde var att myror trivs mycket bättre i stenmjöl än i flis 4-8. Därför rekommenderar jag det under plattorna/stenarna. Givetvis helt utan vetenskaplig förankring :)
 
peternicklas
nypon skrev:
Senaste jag hörde var att myror trivs mycket bättre i stenmjöl än i flis 4-8. Därför rekommenderar jag det under plattorna/stenarna. Givetvis helt utan vetenskaplig förankring :)
Myror trivs i grus och sand men inte i stenmjöl. Har båda delarna och myror i en av dem.
 
pelpet skrev:
Jag hade tänkt lägga ut en remsa ogräsduk under stenarna, på det sättet borde jag slippa ogräs. Jag får peta ner den ordentligt mot huset så man slipper växter i den glipan.
Så gjorde jag med. Men det kommer ned skräp "uppifrån" gräsklipp mm. som fungerar som grogrund för ogräs. Jag menar inte att avskräcka, det blir snyggt med den stenen du tittat på, bara lite merjobb kankse.
Jag sprayade på ogräsättika 1 -2 ggr per säsong och det fungerade skapligt.
 
Det blir att dränka stenen i gift! Inget otillåtet växande på min tomt.

Möjligen kan man foga med betong också.

environment-98844_640.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jterra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.