Vi funderar på att lägga sten runt huset för att fräscha upp det som ligger idag.
Min fundering är om man kan göra det själv, även om man är helt novis.

Först tänkte vi på byasten runt hela, men dels kostar det mer och verkar dessutom vara mer jobb (lägga med rätt lutning etc) än att göra så här:



Vad säger ni om detta ?
Behöver man gräva ut och mäta så det blir "rätt" lutning från huset även här ?
Vad för sten bör man lägga intill huset ?
Annat att tänka på ?
 
Hej!

Jag håller på att göra något liknande. Som kant väljer jag vanliga byastensplattor som jag ställer på sidan. Jag bottnar med lite stenkross 0/16 och sätter dom sedan i betong. Du borde kunna använda samma teknik för kantstenar.

Jag har valt at fylla upp med makadam, tror det är 16/32. Mna kan ju ta grovt singel om man vill ha runda stenar i stället.

Lutningen blir mindre intressant iom att vatnet kommer rinna mellan stenarna och inte ovanpå.

Lägg gärna en plattradutanför kanten som du kan köra gräsklipparen på så blir skötseln av gräsmattan enkel.

/Fredrik
 
Hej. Tack för din input.

Vad menade du med att sätta dem i betong ?
Eller du gör något lite annorlunda än vad jag visade på bilden ?

Så tillvägagångssättet blir:
1. Jämna till och gräv ur en bit (hur mycket ?!)
2. Lägga stenkross
3. Någon typ av matta för minskning av ogräs ?
4. Lägga kantsten
5. Fylla på med valfri sten för utseendet.

Plattraden som jag menar i punkt 4 är egentligen det viktigaste. Det är den som markerar snyggt och samtidigt underlättar vid gräsklippningen.

Vad tror du ? Har jag missat något ?
 
Går i samma tankar och har följande funderingar.

Byasten - dyrt + svårt att rensa från löv och damm/jord

Kantsten - jobbigt när man klipper gräsmattan

Är det inte enklaste att bara lägga marksten med svag lutning och avsluta med gräsmatta utan kantsten?
Om man skall lägga marksten så måste underlaget vara rätt packad med stenmjöl.
Påverkar det draneringen på något sätt?

/ Feelgood
 
Min tanke är att få ner kantstenarna i samma höjd som gräset = inga problem.
Tvärtom blir det en snygg avgränsning.
 
Joaquin skrev:
Vad menade du med att sätta dem i betong ?
Eller du gör något lite annorlunda än vad jag visade på bilden ?
Jag gör i princip på samma sätt, ska fixa lite bilder i morgon.

Under stenarna har jag lagt en remsa med bärlager 0/16, vattnat och stampat till. När jag sedan sätter stenarna så spänner jag upp ett snöre så att jag vet hur högt de ska hamna och så att de kommer på en rak linje.

Jag ser till att få ett par cm mellanrum under stenarna ner till bärlaget, där lägger jag betong och ställer ner stenarna i det. Eventuellt petar jag ner några större stenar för att få stöd när betongen brinner. På insidan lägger jag en sträng med betong också.

Joaquin skrev:
Så tillvägagångssättet blir:
1. Jämna till och gräv ur en bit (hur mycket ?!)
Närmast huset hade jag singel, så där behövde jag inte gräva ur. Du bör få bort all matjord i alla fall.

Joaquin skrev:
2. Lägga stenkross
Jag lade som sagt bara stenkross där jag skulle ha kantstenarna.

Joaquin skrev:
3. Någon typ av matta för minskning av ogräs ?
Kan vara bra att lägga markduk. Finns billigt på byggmax.

Joaquin skrev:
Min tanke är att få ner kantstenarna i samma höjd som gräset = inga problem.
Tvärtom blir det en snygg avgränsning.
Du kan få problem med gräsklipp i stenarna om du lägger allt på samma nivå. Jag avser att ha två rader med kantsten i form av ett "L" en stående för att hålla tillbaka stenen och en liggande för att köra gräsklipparen på.

/fredrik
 
Ok, men varför betong?
För att hålla tillbaka singeln?

Som det är på den bifogade bilden verkar det nästan som om de bara lagt stenarna ovanpå, men det ser som sagt svårt ut att klippa längst med kanten :confused:

Edit: Hittade en bild på ett sätt att göra. Verkar enkelt, men hur klipper de gräset där ?!?
IMG_3932.jpg

Edit igen: Här är mer vad jag tänkt fast inte de stora kvadratiska stenarna, utan byasten eller liknande
http://www.pixbox.se/pic_show_id15104944.html
 
Redigerat:
Har natursten enligt bilden på 2/3 av huset och det är jättesnyggt, men väldigt opraktiskt nu ska den bort, det blir byasten eller motsvarande enligt den som används som kantsten på bilden.
Det samlas löv, skräp och jord bland stenarna som är krångligt att få bort och efter några år så bildas det jordlager. Även gräsklipp hamnar där, har kört med både Stiga Turbo med uppsamlare och Klippo, ingen skillnad det yr runt när du klipper kanten och har ena hjulparet på kantstenarna.
Självklart kan du minska ogräset med rensning eller kemiska medel, men gräsklippsrester, löv, mm, blir kvar. Så för min del har jag tröttnat och väljer något som man kan borsta av istället
 
Finns det någon nackdel med att lägga lös sten i övrigt ? Tänker på om man lägger byasten eller liknande så forslar man bort vatten från huset, men om man lägger lös sten (sjösten t.ex) så ser det bara snyggt ut, men fyller ingen egentlig funktion.

Hur ligger det till ? Hjälper det att få bort vattnet så, eller det är mer en känsla än faktisk nytta ?!?
 
Det brukar vara så torrt att t.o.m. gräs kan ha svårt att växa då takfoten håller undan regnet. Så ur det perspektivet så har det ingen betydelse.
 
Ok, tack för det.
Tänkte mest eftersom det är viktigt att lägga stenen i rätt lutning o.s.v, men det är klart att det vattnet som kommer dit ska rinna åt rätt håll :)

Vad har du för sten liggande Anders ? Sjösten är ju snyggt, men ganska snyggt pris också.
 
Jag har ganska grov natursingel. Har använt lite dansk och engelsk sjösten för länge sedan och köpte dem då från ett betonggjuteri.
Nä, nu ska det bli så slätt att man kan soppa bort gräsklippet som hamnar där och alla höstlöven.
 
Som avgränsare rumt om i trädgården så har vi klippt cortenstål, mellan dekorsten och gräsmatta, mellan rabatt (häck) och gräsmatta. Och på lite andra ställen för att lättare hantera höjdskillnader.
Vi köpte vårt på montano.se

På framsidan av huset har vi en gång nära huset så där har vi kantsten (rv2) som avgränsare mellan gång och dekorsten vid husväggen.

Kan hålla med om skräp (löv osv) i dekorstenen är ett minus och kräver ”underhåll” för att vara snyggt men det beror nog lite på sten också.
Närmast huset har vi svart flodsten, jättesnygg när den är ny och när den är blöt, men nu efter 4år så är den småskitig och en hel del skräp och löv.

På andra ställen har vi plommonfärgat krossat skiffer, den har bara legat 2år men jag inbillar mig att den inte upplevs skitig på samma sätt, kanske att löven blåser bort därifrån.

Men, jag tycker dekorstenen är snygg och väljer nog ett par timmars rengöring var 3:e år (än så länge)...

Men det finns många roliga sätt att lösa det på.
 
Jag har väl inte världens snyggaste lösning, men den är enkel, billig och praktisk:
en rad med betongplattor 50x50 cm med sjöstensbeläggning, runt hus och garage.
Sådana här alltså:
Benders-Sverige-AB-Frilagda-Plattor-Benders-Dansk-sjoesten--400x400x50.jpg
Fick dem gratis av en forummedlem nere i Lundatrakten för många år sedan :)
De ligger med lagom fall ut från huset, och förhindrar att det växer något där.

Snyggare behöver det inte vara här ute på bonnlandet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.