Behöver lite hjälp o tips då vi håller på och renoverar vårt kök.
Har kommit över 50 kvadratmeter Burseryds ekparkett i lösa stavar (16 mm massiv ek) till fyndpris.
Vad jag har förstått är det bland det bästa man kan ha om man vill ha parkett.

Det ligger idag en plastmatta. Min fråga är om man kan lägga golvet direkt på den?
Tror det är golvspånskivor under som eventuellt kan vara spikade, har lite knarr i golvet idag på
vissa ställen och minde nivåskillnader. Men eftersom stavarna ju är spåntade i varandra så kanske de
små nivåskillnaderna går att "fuska" bort med ex lumpapp eller foam?
Blir ganska mycket jobba tt ta bort den gamla plastmattan då det är stor yta och
den verkar sitta väldigt hårt.
Tänkte skruva varje stav då det finns små förborrade hål för detta.
Hur mycket luft skal man lämna efter väggarna för golvet skall kunna röra sig ? Det bredaste stället på golvet är ca 8-10 m.


Är det någon kunnig på området eller någon som själv lagt ett liknande golv är jag jättetacksam för alla tips.


/ Henrik
 
  • DSCN2322.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg tyvärr din fråga lite sent, men;

Jag är ingen golvläggare, men har lagt åtskilliga golv med parkettstav med mycket bra resultat.

Knarr: Beror i regel på undergolvet. Du får sannolikt inte bort det genom att lägga parketten, ingrepp i undergolvet, kanske till och med bjälklaget krävs nog.

Burseryds stavar är det bästa du kan finna, gratulerar! Jag har blandat sådana stavar från 1952 och 1989, med utmärkt resultat, de gick inte att skilja åt.

Plastmatta: Att lägga parkettstav på plastmatta låter något "oortodoxt", men bör nog fungera. Däremot tycker jag både plastmatta och lumppapp är onödigt. Plastmattan är ju lite mjuk, och bör kunna jämna ut mindre ojämnheter, precis som avses med lumppapp.

Mindre nivåskillnader: Vad avses? Om man har en svacka på säg max 0,5 millimeter på ett område mindre än en stavlängd är det inget problem tack vare stavarnas spåntning, och att de fästs ordentligt mot underlaget. Plastmattan bör ju också "ta upp" smärre ojämnheter.

Skruva: de små hålen är inte avsedda för skruv, utan spik! Om du försöker skruva kommer många stavar att spricka, i och med att de är av ek. Prova istället att spika dem med blank dyckert, lite grövre än hålet (50-2,0)

Springor utefter väggarna: Så breda som möjligt, men så att golvlisten täcker dem utan problem. Det beror således på vilken golvlist ni tänker använda.

Planera läggningen och mönstret noga innan ni börjar, och rita direkt på golvet. Väggar är sällan varken parallella eller vinkelräta.

Min reflexion är ändå att golvet blir bäst om plastmattan åker ut och ersätts av lumpapp, då blir det ju också lättare att konstatera vad knarret beror på (några golv har jag faktiskt lagt utan lumppapp där undergolvet har varit pontade brädor som har varit bra att spika i).

Lycka till, ni kommer få ett sagolikt golv!
 
Redigerat:
Tack Lennox för dina tips!

Plastmattan jag har idag sitter så hårt att den får bli kvar.
Minförsta tanktevar att skruva stavarna, hitta en smal bra skruv m liten skalle som
inte sticker upp i falsen. Men det kanske är som du säger, att det kan spricka.
Lite rädd för att spika i golvspånskivorna, att de skall släppa lite så småningom
och ge upphov till knarr ? Därav min tanke att skruva dem istället.

Har även ca 3x3 meter golv i en gammal del av huset (samma del som köket staven skall läggas i) där jag har tagit upp mattan och masoniten som låg under.
Den var spikad i underbrädorna o knarrade ganska mkt på en del ställen.
Nu har jag en nivåskillnad på ca 6 mm, men ute i ett hörn är det så mkt som 12 mm
skillnad! Vad är bäst att använda ? Masonite, plywood som skruvas fast och sedan
lägga foam under de ställen där det fattas lite ?


/ Desperat hobbysnickare
 
Hej igen krika!

Skruva/spika: Jag har precis i dagarna provat att skruva fast stavar. Eken sprack i falsen, så jag försökte borra upp hålen till skruvens halsdiameter, med samma resultat. Dessutom fick jag aldrig ned skruvskallarna tillräckligt långt. Redan 1985 spikade jag parkettstav, och det är fortfarande knarrfritt. Detta föranledde min rekommendation att använda spik. (Den skruv jag provade med rekommenderas av golvföretagen, har liten skalle, fyrkantshål, borrspets, Grabbers PTS-48 Z). Men; en skruv sitter naturligtvis mycket bättre än en spik, i synnerhet om man spikar i spånskiva, så om du inte får likartade problem så prova att skruva. Om du skulle spräcka någon stav, så syns det ju inte på översidan, och det är bara att borra ett nytt hål lite bredvid det misslyckade.

Om ett undergolv har sjunkit så mycket som 6 - 12 mm är det inte konstigt att det knarrar, en gång i tiden måste ju golvet ha varit plant. Om golvet sviktar när man går på det tyder det på att bjälklaget inte är helt OK, och då ska man nog, tyvärr, överväga att såga upp en del av undergolvet och rikta och förstärka bjälklaget. Om bjälklaget verkar stabilt räcker det nog med att försöka hitta var undergolvet inte ligger an mot bjälklaget och skruva fast det, samt sala på golvet så att det blir någorlunda plant. Plywood låter bra, Coop Bygg säljer lämplig, och billig, byggplywood i flera tjocklekar. Sen, precis som du säger, lite foam eller liknande, så kommer du kunna lägga ett riktigt fint golv.

Mitt golv från 1985:
 
  • IMG_0018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.