K
Nu ska det snart grävas för grund, VA och så vidare... samtidigt som det grävs tänkte jag lägga ner slangar för belysning på lite olika ställen längs ledningsgraven.

Först och främst får jag göra detta själv?

Är det smartast att lägga ett knippe slangar upp till huset så att man slipper skarva, alltså en slang till varje stolpe? Eller bör man lägga en slang till första och sedan koppla vidare därifrån?

Vilken dimension tycker ni att man bör ha?


Jag har tänkt dra till tomma slangar till fyra belysningsstolpar längs uppfarten och två slangar till grinden (en för el och en för reläström och ev porttelefon). Är det något mer jag bör lägga ner när det ändå grävs?
 
Gult 50mm kabelskyddsrör (finns på biltema) med markeringsband ovanför. Nedgrävt på ca 60 cm djup. Jag hade gjort det själv. Jag hade också sett till att dra i kabel medans röret är öppet. Om du har otur blir det svårt att dra i kabel senare.

Jag hade sett till att dra ut en rejäl trefasledning till minst en elbilsladdare vid parkeringen. Elbilar kommer snabbt och då vill man nog kunna trycka ut 32 ampere till elbilen. Det är nog inte heller dumt att dra ut nätverk ifall du ska ha övervakningskameror. Och om du inte har fiber indraget till huset hade jag definitivt lagt ner kanalisation för fiber så att du slipper gräva när fibern kommer.
 
K
El från gatan och Fiber ingår i entreprenaden. Är det verkligen lagligt att dra i elsladdar från början?

Var tycker ni att det är vettigast att dra upp det? Vid närmsta fasad eller vid elskåpet på baksidan?

Trefas ska dras till garaget, men det kanske kan vara vettigt att ha trefas även på uppfarten ifall man ställer elbilen där för att slippa skotta på vintern. Tack för synpunkterna
 
- Gult 50mm kabelskyddsrör kräver inget markeringsband, men samtidigt inte fel att med dubbla varningsskydd.

- Det bör inte vara längre sträckor och fler böjar än vad som det går att dra i en kabel i, max ca 25 meter med mjuka böjar. Det är ju vad slangen är till för! Annars kan du lika gärna gräva ned kabel direkt utan slang....

- Vettiga stolpar har bra don för vidarekoppling av kabel, så normalt ska det gå bra att sy slang från stolpe till stolpe. Detta behöver du kontrollera om di väljer billiga stolpar. En skarvförgrening i mark är inge rolig.

- Dra slangen till en plats vid huset där den enkelt kan gå över till kabel fram till kopplingspunkten, elcentralen eller en dosa eller vad som är aktuellt i ditt fall. Om du med "elskåpet på baksidan" menar mätarskåpet och det är hyfsat modernt och har plats för några säkringar så kan det vara en bra plats. Men då kan du inte styra belysningen inifrån.
 
K
Min tanke var att man skulle låta trådarna gå till framsidan vid köket för att där göra en kopplingspunkt med stömbrytare för att kunna tända och släcka samtidigt som man ser lamporna.

Den andra tanken var att dra de till mätarskåpet men det är kanske onödigt krångligt, och som du skriver så vet jag inte var jag ska sätta strömbrytarna då.

Sträckan blir då knappt 20 meter till bortersta stolpen. Har inte tittat på stolpar, bör kanske gör det innan jag bestämmer mig.
 
Dra till el-skåp och sätt in en enklare timer (till utebelysningen) som du kan ställa in på typ on/off/timer.
 
O
pelpet skrev:
Gult 50mm kabelskyddsrör (finns på biltema) med markeringsband ovanför. Nedgrävt på ca 60 cm djup. Jag hade gjort det själv. Jag hade också sett till att dra i kabel medans röret är öppet. Om du har otur blir det svårt att dra i kabel senare.

Jag hade sett till att dra ut en rejäl trefasledning till minst en elbilsladdare vid parkeringen. Elbilar kommer snabbt och då vill man nog kunna trycka ut 32 ampere till elbilen. Det är nog inte heller dumt att dra ut nätverk ifall du ska ha övervakningskameror. Och om du inte har fiber indraget till huset hade jag definitivt lagt ner kanalisation för fiber så att du slipper gräva när fibern kommer.
Jag är ytterst osäker på om det kommer att behövas 32A för att ladda elbilen. Det skulle bli en väldigt hög kostnad för att ha huvudsäkring på 32A. Jag är övertygad om att de flesta har en huvudsäkring på mellan 16-20A. Där de flesta försöker dra ner sin huvudsäkring. Frågan är dessutom om elnätet är dimensionerat för att folk ska ha en så pass hög huvudsäkring?
Dessutom, frågan är hur många som verkligen kommer att skaffa elbil... Det tar ca 3 dagar att köra från Stockholm till Göteborg.... Påminner om tiden med häst och vagn :p
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tesla har en räckvidd på 425 km på en laddning, så med en snabbladdning på 20 min så tar det som en vanlig bilresa.
 
Okej 32A kanske är lite i överkant i dagsläget men det skadar inte att lägga dit en rejäl kabel nu när man ändå gräver. Man kan också tänka sig att det kommer laddare med ett stationärt hemmabatteri som sedan kan snabbladda bilen. Då skadar det nog inte att kunna mata ut 32A. Det är inte heller säkert att abbonemang med stor huvudsäkring är dyrare om några år.

Om 10 år kommer alla nya bilar att vara elbilar om nuvarande ökningstakt fortsätter. Min prognos är 2% elbilar 2016, 4% 2017, 8% 2018, 16% 2020 och 1/3 3021.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jo elbilar kommer att bli en utmaning för elnätet. Laddströmmar på uppmot 150A trefas förekommer tydligen redan i snabbladdare. Hemma vid huset kanske man snarare behöver laddning över natt. Men om man tänker sig snabbladdstationer utefter vägarna, ungefär där bensinstationerna finns idag, och så skall de klara att ladda lika många bilar per timme, som idag tankar per timme.

Det kan betyda att uppemot 100 bilar står på laddning samtidigt, med 150A vardera...
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Jo elbilar kommer att bli en utmaning för elnätet.
Nu är vi ju rätt långt ifrån trådens huvudämne men det här har jag också funderat på. Det snackas om att minska elförbrukningen och att säkra ner men om alla ska ha elbilar som ska stå hemma och laddas kommer det krävas rejäla utbyggnader av distributionsnäten. Gratis laddstolpar börjar redan bli historia och snart kommer säkert elbolagen att lägga på effektavgifter från helvetet för att kompensera...
 
Det finns goda möjligheter att kombinera detta med smarta elnät. Bilen kan vara uppkopplad mot en central styrtjänst som ser till att fördela lasten jämnt över ett område och över tid. Om du parkerar bilen på kvällen och vet att du inte behöver den fulladdad förrän dagen efter kan den själv bestämma laddningstakten under natten utifrån central information. Som morot kan man få lite rabatt på elpriset när man inte snabbladdar.

Infrastrukturen har ju fördelen att den i allmänhet är byggd för villor som är direktuppvärmda med el. I stort sett alla hus kan säkras upp till 25A utan att man behöver göra några ändringar sista biten ut i distributionsnätet. Man kan tänka sig nya prismodeller där man slopar den höga fasta avgiften för 25A huvudsäkring, och i stället har ett dynamiskt prissystem där man betalar både för W och Wh timvis.

Att bygga snabbladdstationer är förmodligen någorlunda enkelt eftersom det handlar om ganska få platser man behöver förstärka nätet till. Man kan inte heller rakt av dra en jämförelse med dagens bensinstationer eftersom den mesta laddning säkert kommer ske i hemmet eller vid arbetplatsen. Snabbladdstationerna kommer i huvudsak att användas vid långresor och dessa motsvarar en väldigt liten andel i förhållande till vardagsresorna. Det är bara några enstaka platser längs motorvägarna som kommer behöva riktigt hög effekthöjning.
 
Enligt tesla club sweden så drar en elbil som laddas över natten i snitt 2 kW. Samtidigt har en vanlig svensk villa minskat sin elförbrukning med 2,5 kW de senaste 10 åren. Så elbilsladdning är nog inte något större problem för nätägarna.
 
Har du pengar köper du inte markrören på Biltema, de är inte av speciellt hög kvalitét. Ett riktigt bra rör har en helt slät innervägg som bl.a. gör att det är enklare att dra i kablar. Har för mig att de även finns med mindre dimension än 50 mm.
 
I alla fall...

Du har fått många bra tips, men jag skulle råda dig att använda markskyddsrör med slät insida. De är dyrare men mycket enklare att jobba med. Det är som natt och dag jämfört med ett rör med korrugerad insida. Och som Bo skrev ovan så är ju hela idén med slang att du ska kunna dra i kabel efteråt, även för att kunna byta om något skulle hända i framtiden.

När jag har haft grävprojekt här hemma har jag lagt ner så mycket kanalisation som jag kan komma på skulle kunna behövas. Det kanske inte ligger på 100% rätt ställe, men det är betydligt billigare att justera än att gräva helt nytt.

Fundera på framtida byggnationer, garage, friggebod, växthus (som du säkert vill ha både vatten, el och data till).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.