Vi tittar på att byta uppvärmning och är inne på sjövärme då huset endast står ca 20m från stranden och vi äger marken ända ner samt vattenområde i sjön.
Varje vår tappas vatten ur sjön (Runn) och vattennivån blir ca 1-1,5 m under nomal nivå. Vi får då ca 15m botten som är torrlagd och ger ett yppeligt tillfälle att gräva ett dike i botten och lägga ner kollektorslangen till den kommer ut på lite djupare vatten. Lågvattnet varar ca 2 veckor vilket ger ett ganska litet tidsfönster om jag skall anlita någon att göra jobbet och funderar på att göra det på egen hand. Motivet att spara pengar väger naturligtvis tungt det med.

Jag har sökt på forumet utan att hitta någon tråd i ämnet att lägga kollektorslang för sjövärme på egen hand. Hittade heller inget när jag sökte på google. Sökte även efter vikter för kollektorslangen men ingen tur där heller. Hittade dock ett inlägg där någon brottats med samma problem och att inte ens rikaby rör hade en aning om var man fick tag på det.

Frågor:

1. Någon som lagt sjövärmeslang själv och kan beskriva hur det går till eller som vet var jag kan hitta en instruktion som beskriver det?

2. Var får jag tag på vikter till slangen alternativt hur skall de se ut och kan jag gjuta dem själv?
 
Redigerat:
Värmeslang har jag inte varit med och lagt men däremot avloppsledning till reningsverk ca 1500 m i en liten älv. Den ledningen var grövre än dessa värmeslangar men principen är ju ändå densamma. Det gäller ju att få slangen att ligga kvar därnere. På den ledningen skruvades det fast två cementhalvor med jämna mellanrum. Nu var det 30 år sen detta gjordes så det är inte lätt att komma ihåg alla detaljer. Men, i ditt fall, skulle du inte kunna dra slangen genom cementrör, använda dessa som sänken, med jämna mellanrum. Rören går ju att kapa, behöver ju inte vara i full längd. Beroende på hur botten ser ut borde rören sjunka ner och slangen har då möjlighet att klämmas fast så den inte rör sig och nöts sönder. Har för mig att jag läst att någon la ut slangen på isen, men det förutsätter ju att det inte är strömt och isen far iväg så slangen hamnar där man inte tänkt sig. Har du tillräckligt djupt, borde om fysiken stämmer, du få in plusgrader året om. Det ger en mycket bra verkningsgrad på pumpen.
 
Jag har varit med och lagt ut 400 meter sjöslang. Det är inte så svårt och inte särskilt tidsödande. Vi lade ut 400 meter på två dagars jobb, och det var inte fulla arbetsdagar.

Sänken kan tillverkas på många olika sätt, de som vi använde var 4 tums dräneringsslag som var fylld med betong, c:a 50 cm långa. Tror avståndet var mer än två meter i detta fall. Men det är bara bra ju fler vikter du har. Dessa fästes på slangen med 2 st kraftiga buntband.

Vi hade en enkel "vagga" på land för slangrullen och en arbetsflotte som bogserades av en båt.. En man i båten och en på flotten samt en gubbe på land för att mata ut slangrullen och fixa trassel. Här kan en komradio komma till pass!

Bäst är att dra ut slangen först och ankra upp den i den position som du vill ha den, passa på att dokumentera var den ligger. innan den sänks - det underlättar vid ev. repartionsarbeten. Här kan en GPS vara till god hjälp.

Efter att vi hade sänkt slangen med tyngderna så drog vi på dykutrustningen och simmade ett varv och rättade till slangen där den inte låg riktigt sträckt utmed botten. Det var ett j-kla skitjobb kan jag säga men väl värt jobbet. Det var ett par konvexa böjar som var bra att få rättat till.

Vi har vid två tillfällen behövt göra återbesök på grund av att man lyckats ankra i slangen med veck på den som följd. Förbaskad otur men det går att rätta till genom att slitsa upp en slangbit och trä över vecket efter att ha klämt tillbaka vecket med rörtänger. Fantastiskt kul på 15 meters djup när du inte ser ett smack på grund av uppvirvlande bottensediment.... d^_^b. Det är en viss konst att montera buntband då kan jag säga :D
 
Kom förresten på att jag sett någonstans att tumregeln för tyngderna är 12 kg var tredje meter.
 
Tack, mexitegel för flera bra tips!

Har även postat samma fråga på varmepumpsforum.com och även där fått tipset om att gjuta sänken i dräneringsslang. Lutar helt klart åt den lösningen. Är bara att sätta snurr på tombolan så snart det blir varmare ute...

GPS för positoionering låter som en mycket smart grej som jag verkligen skall beakta när det är dags!

Kommer även att hoppa i dykutrustningen när slangen är på plats för att ta en titt på hur den ser ut och rätta till om det är nåt som inte är riktigt bra.
 
Lycka till! d^_^b
 
Tackar!

Frågar väl igen om jag kommer på nåt mer eller stöter på patrull med nåt...
 
Om du finns kvar här på internet. Hur gick det med kollektorslangen?
Det är i princip dina två trådar som dyker upp när jag söker.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.