Har en kallvind som jag skulle vilja lägga lite golv på för att kunna förvara lite saker som inte är ömtåliga.
Nu är där inget golv alls, inte ens en liten gång. Bara vindslucka med trappa och sen isolering över hela vinden.
Det ligger isolering över nedre balken i takstolarna så jag måste upp en bit med golvet isåfall. Bifogar en skiss på hur det ser ut. Det gröna är isolering.
Min fråga är om man kan fästa en regel i tvärstagen som jag har ritat in i rött? Och sen lägga råspont plankor ovanpå som golv. Eller kan man inte belasta tvärstagen så, behöver jag stötta regeln neråt mot nedre balken i takstolen istället?
Det är ca 1200 mellan takstolarna, kommer det funka eller blir det för svajigt?
Jag har inte tänk att belasta det mycket, endast som lite förådsutrymme.
Och kan man överhuvud taget göra ett golv eller tål inte takstolarna det?
 
Bilden komm visst inte med, provar igen.
 
  • vind.jpg
Upp!
Då jag funderar på exakt samma sak :)
 
Ingen som vet?
 
  • Gilla
Sanel0212
  • Laddar…
Jag kan svara på några av frågorna.

Det är inget problem att lägga råspont som golv med 120 cm mellan reglarna. Man ska dock välja den tjocka 22 mm råsponten, annars blir det för svajigt tycker jag. Fördela skarvarna jämnt mellan reglarna, dvs förskjut varje råspont-bräda ett "steg".

Takstolarna håller garanterat, vanliga tegel- och betong-pannor belastar takstolarna mycket mer.

Tvärstagen som nämns vet jag inte vad det är för något. Ska man fästa nya reglar på den V-formade delen av takstolen får det vara något rejält. Dimensionen som behövs för att undvika svaj beror på avståndet. Kan man få stöd ner mot takstolen kan man använda mycket klenare reglar.

/Hasse
 
Det där kommer att bli bra, det är bättre att sätta "golvreglarna" i stagen än att belasta hanbjälken. Det blir mindre svikt i innertaket.
Jag hade nog baxat upp golvspånplatta men råspont funkar det med.

Protte
 
Håller också på att lägga in golv på vinden, och har tänkt mig liknande lösning. Men hur nära isoleringen kan man lägga golvet, är det någon risk att det kan bli kondens på undersidan? Är det bättre att sätta t.ex 28x95 glespanel istället för 21x95 råspont så det kan "andas" lite mer?
 
Många lägger ju golvspånskivor så det lär ju inte va något problem.
 
  • Gilla
Sonny.L och 1 till
  • Laddar…
Dahlgren79 Dahlgren79 skrev:
Håller också på att lägga in golv på vinden, och har tänkt mig liknande lösning. Men hur nära isoleringen kan man lägga golvet, är det någon risk att det kan bli kondens på undersidan? Är det bättre att sätta t.ex 28x95 glespanel istället för 21x95 råspont så det kan "andas" lite mer?
Undrar också på samma, har spån som isolering i hus från 40talet..
 
Den enda möjligheten jag ser till kondens på undersidan av kallvinds-golvet är att det läcker upp luft från bostaden, och då lär det inte spela någon roll hur du lagt golvet, det kommer kondenseras fukt i isoleringen ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.