Hej!

Jag ska snart påbörja en takrenovering på mitt hus och undrar lite över hur jag bäst går till väga. Nu ligger det uråldriga pannor i hemskt skick som ska bort och under dem ett spåntak som verkar hålla tätt och fint inunder till den oisolerade vinden. Jag har tänkt lägga shingel som nytt yttertak men funderar över hur jag ska göra med spåntaket och dess ojämnhet. Jag misstänker att det inte går att lägga en underlagspapp direkt på? Då är frågan om jag måste lägga något skrivmaterial först, och sen underlagspapp, eller om jag skulle kunna använda någon typ av diffusionsduk och spänna på takstolar? Eller om jag är helt ute och cyklar och måste tänka om?
Skulle uppskatta input från någon mer kunnig än mig!
 
Rickard.
Har funderat en stund på detta och kan egentligen bara komma på 2 lösningar och den ena är att riva bort spåntaket och spika råspont. Andra är att man reglar upp på spåntaket (kommer krävas jobb för att få det slätt och rakt) och sedan lägger råspont på dom reglarna.

Shingel behöver ett slätt och hårt underlag av trä som är minst 20mm tjockt täckt av underlagspapp eller duk av hög kvalité.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.