Hej!

Vi lade rullgräs på 70 m2 för 1 månad sedan. Vattenspridaren har fått gå därefter och det har fungerat kanon.

Vi har 8 st träd som haft rabatter, som nu ska få gräs istället. Imorgon ska jag lägga rullgräs.

Problemet är att träden är placerade på ett sådant sätt att vattenspridaren inte når mer än 2 år gången. Så frågan är hur jag ska vattna och hur ofta.

Fungerar det att vattna med vattenkanna? Ska man då försöka efterlikna en vattenspridare så man småvattnar lite hela tiden, eller är det ok att vattna ordentligt någon eller några få gånger per dag (beroende på sol). Det viktiga är väl att rötterna och jorden under gräsrullen hålls fuktig och inte torkar ut?
 
K
Finns ju förgreningar och mer slang att köpa för att vattna flera samtidigt..?
 
K kniv skrev:
Finns ju förgreningar och mer slang att köpa för att vattna flera samtidigt..?
Säkert. Men varje vattenspridare kan högst nå 2 träd. Jag kan inte köpa 3 till vattenspridare, 3 slangar och en förgreningspryl bara för detta...
 
Kan man flytta vattenspridarna?
Protte
 
Vi lade rullgräs för 10 dagar sen och vattnar nästan bara med slang… Ungefär 2 ggr per dag men rejält, vårt gräs verkar peppar-peppar utvecklas som det ska…..
 
G Gallianoman skrev:
Vi lade rullgräs för 10 dagar sen och vattnar nästan bara med slang… Ungefär 2 ggr per dag men rejält, vårt gräs verkar peppar-peppar utvecklas som det ska…..
Åh tack för svar!

Typ dränker du det då, två gånger per dag, så att det blir riktigt blött runtomkring och håller fukten?

Har du någon uppfattning om hur mycket du vattnar, som riktlinje, tex blir det fuktigt undertill eller blir det riktigt blött undertill?
 
Jag vattnar så att det ”kirpar” när man går i det…men inte så det blir pölar - rätt eller fel vet jag inte - men jag tolkar det som att det är lättare att torka ut än att dränka…..
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Det hela handlar om att rötterna på de nylagda gräset inte får torka ut första veckan. Dvs vattna ofta.
Men sen är det viktiga att vattna så marken under gräset är fuktigt för att rötterna nu ska söka sig ner.
Dvs vattna mer per gång men inte lika ofta.
Och sen vattna med längre och längre uppehåll
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.