Vi ska strax börja med att budgetrenovera i köket i vårt hus där kaklet är hemskt.
Har fastnat för betonglooken och min fråga är om det går att lägga puts eller betong på befintligt kakel med någon primer under som underlättar fästningen?

Känns onödigt att ta bort kaklet under och rätta till väggen från ev hål som blir när man knackar bort det.

Är ute efter en sån här look (bilden är tagen från pinterest)

så det behövs inte vara helt slät betong eller puts.



Har även hört om microcement (om någon skulle tipsa om det) men just nu ligger det tyvärr utanför vår prisklass för en budgetrenovering.
Och Hey'di betoonglook verkar vara väldigt outforskat ännu hos de flesta hem.
 
  • Kök med väggar i betonglook och texten "DIY CONCRETE BACKSPLASH" från en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Ska ytan klara stänk med fett från spisen?
Hur vill du kunna städa det?
 
Med microcement kostar det ca 2100 kronor (materialen).
Vanligt microcement som inte suger vätskor på grund av lacken har problem med varmolja eller varmfett.
Lacken är polyuretan (plast) som smältes och öppnar sig med värme.
Det lämnar märke, men det finns en microcement som är lätt att ta bort dessa märke på grund av det suger inte vätskorna och lacken och olja blir ytligt och det kan tas bort med en lätt slipning.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska ytan klara stänk med fett från spisen?
Hur vill du kunna städa det?
Ja det ska den, kunna torka av det
 
Pedro 89 Pedro 89 skrev:
Med microcement kostar det ca 2100 kronor (materialen).
Vanligt microcement som inte suger vätskor på grund av lacken har problem med varmolja eller varmfett.
Lacken är polyuretan (plast) som smältes och öppnar sig med värme.
Det lämnar märke, men det finns en microcement som är lätt att ta bort dessa märke på grund av det suger inte vätskorna och lacken och olja blir ytligt och det kan tas bort med en lätt slipning.
Okej, vad gäller för en bänskiva och för stänk ifrån matfett/olja?
 
Hej !
Jag har just skickat dig ett privat meddelande.

mvh Pedro
 
Ska det vara just en budgetrenovering så tycker jag att du ska satsa på ett stänkskydd i betong-look istället som du kan limma upp. Typ:
https://www.ikea.com/se/sv/p/lyseki...ngjTtSR3Km9VySxdPEBoCKAsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Annars är ju risken att du lägger massa tid och pengar på att putsa utanpå kaklet och sen om/när det trillar ner eller inte blir så bra som du tänkt dig så blev det plötsligt inte budget längre
 
Pedro 89 Pedro 89 skrev:
Hej !
Jag har just skickat dig ett privat meddelande.

mvh Pedro
Är också intresserad, tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.