Vi håller just nu på att bygga vårt nya Myresjöhus Pilegården. Inflyttning är satt till den 17 november. Min fråga är nu ..... finns det några hmm regler eller rekomendationer när man kan lägga plattor utomhus. Det hade varit väldigt trevligt omman kunde få uppfart och all annan plattläggning utomhus klar så fort som möjligt efter inflyttning men det kankse inte är så bra att lägga plattor vid denna årstiden.

Någon som vet? Vilka årstider är det fördelaktigt respektive nackdel att lägga plattor?
 
Mitt i vintern är det kallt o räligt, mitt i sommaren är det varmst och svettigt, annars är det nog bara frost och tjäle som man behöver undvika.
 
precis, tjälen är den som hindrar jobbet..., men kan det inte vänta lite? Bo in er först, ni kanske kommer på en snyggare utformning på gångar, uppfart mm under vintern.
 
ja jo det finns nog absolut fördelar med att bo in sig innan man lägger plattor. Det hade dock varit skönt att slippa allt gegg och klegg nu när det blir slaskigt. I härliga skåne blir det ju aldrig RIKTIG vinter så som den definieras längre upp i landet utan vi får bara allt trist slaskigt och äckligt. Inget kul alls med vinter i skåne. Bara att håla tummarna att det blir lite vit denna vinter iallafall.

hmm men det betyder att det är möjligt att lägga plattor bara det att det är kallt och inte så roligt att jobba ute i kylan.

Inget speciellt annars man bordde tänka på om arbetet utförs på vintern (skånsk vinter)?

Här ser ni var det är vi skall lägga plattorna ..... dvs vid vårt nybygge ... http://familjenklinger.blogspot.com/
 
Abolut ingen fara att lägga plattor på vintern.. anläggare jobbar hela december ut.. eller så länge det inte är snö eller hårt i backen.

Värt att tänka på att du ska ha en tjockare platta /sten på garage uppfarten. 6-7cm minst
 
På tal om plattor ute: Vi har en rätt så bedagad garageplan med kanske 30-40årig asfalt som spruckit här och sjunkit där. Jag skulle vilja ha betongplattor, såna här i tegelstensformat. Måste man bila opp all gammal asfalt eller finns det nån variant att jämna av med flis och mjöl ovanpå? Och hur funkar i så fall avrinningen? Egentligen tror jag inte det går, men man vet ju aldrig. Undrens tid kanske inte är förbi...
 
Man måste riva all asfalt, samt skrapa undan lite av bärlagret, komplettera lite o sen ytterligare 3-5 cm sättgrus eller flis om du föredrar det. Sen ny marksten på det. Du måste ner så pass att inte den nya ytan blir högre än asfalten.

Enda alternativet är ju att toppa asfalten så att den blir som ny. Då måste du förmodligen fräsa ner den lite så att inte den kommer högre upp. Vattenavrinningen kan ju äventyras även här. Toppen är oftast ca 4 cm.

Kör så det ryker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.