Hej

Jag ska påbörja att gräva bort rabatter och matjord runt hela huset för att fylla upp med (vad?) och lägga en rad plattor. Kan jag ta 0-18 bergkross eller ska det vara utan 0 fraktion?

Tack på förhand
Hälsningar Henke
 
Vad har du för grund först o främst?? Torpargrund o du börjar rivva så kanske du får sätta rasplattor också beroende på mark etc. Har du sjunkande mark eller liknande..?
Plattor är ju bäst o lägga på sand som fått sätta sig ordentligt...
 
Ops.. Glömde visst lite.

Jag har källare under huset, och tanken var att gräva ner säg 30-40cm och fylla upp med bärlager och toppa med stenmjöl eller sand. Under matjorden är det någon ljusbrun lera.
 
Nackdelen med plattor är att det stänker upp på huset samt att dom måste rengöras med jämna mellanrum.
Fundera istället på att lägga ett ytlager med lämplig kross map färg och storlek. (under kan du köra med vanlig gråstensmakadam).
 
Vi fyllde med 8-16, och använde även detta som ytlager. Kantsten ytterst mot gräsmattan.
 
Det översta lagret skall inte vara kapillärbrytande utan få vatten att rinna bort från huset. Efter jag dränerat om så la jag ett lager med jord/fyllnadsmaterial ovanför täcklisten till isodränskivorna. Såg till att få fall ut från huset på den ytan, sedan en markduk för att slippa ogräs och sist några centimeter makadam som blev över efter dräneringen (vill minnas att det var 8-16. Vill du sedan få det snyggare så köp några säckar dekorsten.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Nackdelen med plattor är att det stänker upp på huset samt att dom måste rengöras med jämna mellanrum.
Fundera istället på att lägga ett ytlager med lämplig kross map färg och storlek. (under kan du köra med vanlig gråstensmakadam).
Tveksamt om det stänker mindre från grövre kross än från plattor med naturstensyta.

Fördel men plattor är ju att man radikalt minskar risken för att det skall växa ogräs, det är ju bara i de få skarvarna maskrosor och annat har en chans. Och det kommer i alla fall inte att stänka upp och yra omkring sand.

Och ja, som Jtl skriver, vattnet rinner undan och inte ner i marken.

Jag skall lägga plattor med naturstensyta, skänkta av en vänlig forummedlem (tack Pyro!),
runt den del av husen där det inte är grusat.
Underlaget blir sand, för det är vad som finns sedan husgrunden gjordes.
 
Risken med plattor är myror beroende på underlaget då men sall du lägga plattor på 6-11 singel elelr dyligt så är det inga problem men plattor ligger ju som sagt bäst på sand.. Minst risk för rörelse.. Dock så är sand en fukt härda...
 
peternicklas
Vi har sjösten lagd i stenmjöl runt hela huset och sedan en kantsten mot gräsmattan. Får du riktig stenmjöl så slipper du myror.
 
Jag använder 0-16 som bärlager sen sätter jag plattorna i 2-5. Undvik sand eller stenmjöl som sättlager. 2-5 är mycket mer lättjobbat och sen rår inte myrorna på det heller.
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.