Hej!
Vi ska lägga om taket på vår gamla lada. Just nu är det tegel men vi har tänkt oss ett plåttak istället.
Huset har satt sig i ena långsidan så det har blivit en "grop" i taket.
Ladan har inte vanliga takstolar utan liggande bjälkar med hellånga stående brädor som ligger omlott. (se bild) Tyvärr har det läckt in vatten så vissa av dessa brädor är murkna. Dessutom har de sjunkit ihop också. :( Utanpå dessa brädor ligger läkt och gammalt taktegel.

Är det någon som kan tipsa om hur vi kan göra? Mycket tacksam för svar!!!
ritning.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
vad för plåttak?
kan räcka med riva bort gammalt murket trä och sätta en sorts väv på. vi kallar det bara säkerhetsväv.
 
Hade tänkt korrugerad plåt 0,5 mm.
Menar du att vi ska sätta väv på befintliga brädor (som inte är murkna) och sedan läkta på det och sen lägga plåt?
 
S
Samper skrev:
Hade tänkt korrugerad plåt 0,5 mm.
Menar du att vi ska sätta väv på befintliga brädor (som inte är murkna) och sedan läkta på det och sen lägga plåt?
korrugerad plåt säger ej mycke. finns många varianter.
man river bort alla brådor.. sedan väv, läkt, plåt.
sätter du väven på bräderna kommer dom murkna
 
Har gjort någon enstaka ladugård nån gång, hade rivit ner pannor läkt. Och sen kört med oljehärdad board-ströläkt-regel, och sen riktat taket mellan ströläkt/regel om det inte är allt för stora svackor. kör man med board får man inte helt tätt i skarvarna så ladugården kan ta/släppa luft i rask takt, men skyddar bra mot ev,kondens mm.
Lycka till med vilket sätt det en må bli
 
Om ena långsidan satt sig så börja att rikta upp grunden/syllen, det blir så mycket enklare då.
byt de brädor som är murkna, på med kondensskydd (plast) , läkt och plåt.

Protte
 
prototypen skrev:
Om ena långsidan satt sig så börja att rikta upp grunden/syllen, det blir så mycket enklare då.
byt de brädor som är murkna, på med kondensskydd (plast) , läkt och plåt.

Protte
Man kan väl inte behöva kondensskydd i en gammal lada, den är ju så välventilerad så kondensrisken får väl anses som obefintlig? Har aldrig sett kondens i min plåttakslada.. B-)
 
Jag gjorde vår lada i somras. Ca 170 m2 plåt.
Jag köpte från Bröderna Norlings på nätet, deras andrasortering. Det blev mycket prisvärt. Det kan enligt uppgift vara viss nyansskillnad, eller någon repa, men jag lyckades då inte hitta någon som skvallrade om andrasortering.
Vi planerar och isolera halva huset och la därför kondensskydd i form av diffusionsöppen duk på halva ytan.
På den andra delen som fortfarande bara är en gles lada smackade vi upp plåten direkt på läkten. Visst blir det viss kondens men det båset ju rakt genom huset så det känns inte som ett problem.

Skulle jag göra om jobbet så skulle jag välja oljehärdad board istället. Men bara om det verkligen behövs ett kondensskydd.
 
Ludwig skrev:
Man kan väl inte behöva kondensskydd i en gammal lada, den är ju så välventilerad så kondensrisken får väl anses som obefintlig? Har aldrig sett kondens i min plåttakslada.. B-)
Jag har droppränder på mitt golv.............
 
Hur blev det med taket? Jag är i exakt samma sits. Det gamla planktaket är dåligt likaså några av stockarna så jag planerar att riva av alla gamla brädor och smäcka dit nya 22x17 finsågad panel. Vet dock inte hur jag ska göra därefter men det lutar ju åt att sätta plåt utan nått extra skydd. Hur gjorde du? och varför?

Taket som ligger är ett gammat enkupstak som säkert har läckt I åratal...Plåt är väll oändligt mycket mer vädersäkert så det borde väll överleva många många år....ÄR lite rädd för att täta till saker ...tex med massonite... mer meck och dyrare tak dessutom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.