Jag ska göra om min L-formade gillestuga till 2 rum där det innersta rummet ska bli biorum. Min plan är att slå upp en vägg med en dörr mellan rummen. Det är det röda strecket på ritningen som är den planerade väggen. det andra röda strecket gentemot väggen är tilltänkt baffelvägg för att gömma högtalarna i.

Plattan är cirka 10 centimeter tjock, något ojämn och helt oisolerad under, huset är byggt 1966.

Tidigare golv bestod av takpapp i botten, på takpappen låg brädor, på dessa brädor reglar på 50mm, på detta ett klickgolv på ca. 20mm tjocklek med spånskiva i botten. Mellan reglarna låg vanlig isolering direkt på plattan. Detta har legat någonstans mellan 30-50 år. Isoleringen var torr och fin, fanns inget mögel på golvet och plattan ser väldigt torr ut. Plankorna i botten var illa åtgångna medan reglarna var som nyskick.

Elementrören som ligger på golvet kommer en rörmåkare dra upp på väggen istället.

Jag har tänkt lägga en fuktisolermatta från byggmax (platonkopia) i botten, på den cellplast och ovanpå det spånskiva på 22mm med heltäckningsmatta på toppen. Tanken är ett mekaniskt ventilerat golv där jag monterar fläkt till golvet och släpper ut luften utomhus via en av friskluftsventilerna som finns i rummet.

Mina frågor är följande:

1. Golvet är aningen ojämnt. Man har justerat detta med att lägga tunna masonitbitar under reglarna där man behövt justera upp höjden. Kan man göra en liknande fusklösning eller behöver jag flytspackla golvet? Förstår att det är svårt att svara på frågan utan att ha sett golvet IRL.

2. Ska jag lägga träreglar med cellplast emellan eller bär cellplasten golvet på egen hand?

3. Där jag ska sätta en extra vägg mellan rummen, bör jag lägga regel under att skruva i eller räcker det att skruva i spånskivan?

4. Eftersom jag ska ha mekanisk luftning så antar jag att jag bara bör ha ventilerat golvet bara på vissa ställen och inte runt hela golvet. Stämmer det och på hur många ställen samt hur brett tror ni ungefär man ska ha det öppet för luft att komma in?

5. Hur ansluter man ventilationsröret vid platonmattan? Har letat men har svårt att hitta tydliga instruktioner.





Rummet uppritat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Golvet vid urivningen
isolering1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bräda under regel
bjälke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet vid utrivningen
20160621_170013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingång till gillestugan
20160622_070129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tilltänkt biorum
20160623_072816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tilltänkt biorum
20160623_072822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160623_072832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.