Jag har börjat renovera groventrén, ganska enkel renovering. Easy Cover tapet på väggarna som sedan ska målas, måla tak, nya lister och en skjutdörr som kommer agera garderob.

Nu till frågan...

På golvet ligger en gammal limmad plastmatta och jag vill lägga dit en ny. Mattläggaren säger att man kan lägga ny matta på gammal men inget de rekommenderar.

Det går om mattan är relativt slät och man förbereder den med en "häxblandning" av spackel och lim.

Gamla mattan är limmad direkt på betongplattan.

Jag hittade en tråd på forumet där de pratade om att det absolut gick att lägga matta på matta men de gick inte in på några detaljer.

Är det någon som har erfarenhet av att lägga plastmatta på (~25 år) gammal plastmatta?
Finns det några faror? lukt etc? fuktgenomgång? uppmjukning?

Om det inte är att rekommendera, kan någon tipsa om hur man enklast får loss en gammal limmad plastmatta från betong?

Vänlige(n)
/Johan
 
En har barkspde och den andre sliter.
Min mattläggare var också inne på matta på matta men då hade vi inte fått ut diskmaskinen.

Protte
 
Ok, jag slet och drog och fick bort mattan och nu ser det ut som på bilden.

(Missfärgningen i pappret är väll troligen vatten men jag är inte orolig för någon läcka eftersom vattnet ser ut att ha "läckt in" precis vid dörren och vi bytte plastmattan i tvättstugan som ligger mindre än 10-20 cm från missfärgningen för några månader sedan och mattläggaren märkte inget konstigt då, det är även fuktmätt i samband med inflytt för 2 år sedan)

Min fråga är nu om ni tror att jag måste slipa bort det lilla pappersskicktet som sitter fast direkt på betongen? Försökte få bort lite men det var en massa jobb så jag hoppas slippa, det är det som syns längs in i rummet.

Hur mycket syns genom mattan om underlaget är lite ojämnt?

Går det att bredspackla golvet och slipa lite för att "binda" pappret och få de slätt?

Vänlige(n)
/Johan
 
  • IMG_0497.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ta bort papplagret brukar göra mer skada än nytta. Dra över med ett eller två lager spackel så har du en fin yta att lägga på sen.

Att hålla på med "häxblandningar" ska man passa sig för. Det fungerade förr och det sitter kvar hos vissa golvläggare. Utvecklingen har gått framåt och idag finns ingen anledning att blanda olika material. Allt som oftast försämrar de olika materialen varandra.
 
Golvläggarna flytspacklar sådana golv, blir jämnt utan "ansträngning".
Bredspackling tror jag inte på.

Protte
 
Inte en chans att vi golvläggare skulle flyta ett sånt golv. Gör man det så jagar man bara pengar.
 
Det där får du utveckla, med vad spacklar du och blir det inte lite ojämnt. Flytspaclen har en tendens att liksom bara rinna ut och lägga sig som vatten helt plant.

Protte
 
  • Gilla
helmaa
  • Laddar…
Jag hade punktspacklat en gång där pappen är borta och sedan dragit över allt en gång med Schönox FIN alternativt EF. Om det blir ojämnt? Det beror på den som spacklar. Det är lika stor chans att misslyckas med en tunn skrapspackling som en flytspackling om man inte har tillräckligt med vana. Vanligt spackel är mycket lättare att slipa och rätta till.

Sen kan man även se det ur tid- och pengaperspektiv.
De mesta flytspackel säljs i 25kg-säckar medans byggspackel är lätt att hitta i 12,5kg-säckar.
Ska man flyta så ska pappen bort.
Byggspackel kan blandas för hand. Helst ska det vispas, men till denna yta är det knappt lönt.
Byggspackel är beläggningsbart efter 1-2 timmar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.