Är du hundra på att det blir varmare med plast? Har bott i lägenhet med furugolv i köket och plastmatta i hallen, och det var betydligt kallare om fötterna på plastgolvet...

Jag är nog inne på att riktigt trä isolerar rätt bra, speciellt mjukare träslag som furu och gran.
 
Får förtydliga mig lite...
Jag vill inte lägga för mycket pengar då vi kommer flytta om ca ett år.
Valet har stått mellan nån form av laminat eller plastmatta.
 
Det finns ju billiga trägolv. Typ b-sortering av furugolv och liknande för nån hundralapp per m2. Du lär ju få tillbaka pengarna när du säljer?
 
P-plats skrev:
Valet har stått mellan nån form av laminat eller plastmatta.
Håller med att laminat liksom plast känns kallt. Skulle ändå överväga ett bilig furugolv i stället (trä kan man enkelt behandla med golvsåpa). Plastmattor är kanske inte ens biligare men klart enklare att lägga om underlaget är perfekt jämn.
Är det ett vuxensovrum så blir det knapt någon slitage och det är ett nöje att gå på riktig trä :). Klart inte så tålig om den ska ligga i ett barnrum ....

Ser kanske inte så bra ut i säljes-annonsen om det står: plastmatta i sovrum men en alergiker skulle uppskatta det, tror jag - lätt att hålla kliniskt rent ;)
gaia
 
...men jag vill lägga matta! ;)

Hur är det bäst att lägga?
Löst?
Limma?
Tejp?
 
Hall och kök bör man alltid limma, sovrum etc under 15-20m2 kan läggas löst men risken finns att det blir bubblor, speciellt om man drar/kasar tunga saker ex en säng. Mitt råd är att gör ett bra underarbete och limma mattan så blir du nöjd (ända fram tills den dagen den skall ut...)
Alternativt lägg löst och tejpa i vinkel så mattan kan "flyta ut" åt andra hållet
 
Hej
Har Du tagit en titt på Gerfloors Texline serie?
Den är belagd med filt på undersidan, den är lite dyrare än Novilonen men säkert lite varmare!!
Anders
 
Gerfloors Texline är fö den plastmatta som funkar bäst att lägga löst, dels är den väldigt kraftig och dels glasfiberarmerad så den "rätat sig själv" (inom rimliga gränser)
 
Köpte min matta idag...
...och får se när tiden finns att slänga in den.

peterand skrev:
Alternativt lägg löst och tejpa i vinkel så mattan kan "flyta ut" åt andra hållet
Vad jag hörde i affären så skulle man tejpa runt hela mattan längs med ytterkanten. Vad menar du med att " tejpa i vinkel"???
 
Hej!

jag jobbar som golvläggare och skulle limma mattan om jag vore dig, och defenetift inte tejpa runt kanterna, för när mattan ska "ligga till sig" (plattar till sig) så kan den inte röra sig utan den "blåsarsig"jumed det tar stop vid tejpen..
Eller så skulle jag bara löslägga mattan utan tejp!
 
Efter lite tips och fundering kommer jag lägga den löst...
Det är tyngd i mattan så den kommer nog ligga fint.
 
Då var mattan på plats och vi är kalasnöjda.
Ser förvånasvärt "riktigt" ut och är mycket behagligt att gå på.
Rekomenderas! ;)
 
Vilken matta blev det?
Anders
 
Anders_S skrev:
Vilken matta blev det?
Anders
Det blev den jag skrev om i första inlägget.
Känns förhållandevis naturlig ut.
Vi la den löst och dett känns bra!
 
  • 76463.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.