Halloj,

Vissa säger att man skall lägga den åldersbeständiga plasten om lott med 20 cm och tejpa den, samt att vika upp den ca 10 cm mot grundmuren åt alla håll. Vissa säger att man skall lägga den kant i kant med grundmuren. Rent logiskt vore det väl bästa att försöka täta så mycket det går från markfukten, vad säger ni där ute:)
 
Frågan är vad du ska göra sen? Ska du ha en kondensavfuktare, ska du ha så tätt som möjligt. Ska du ha tryghetsvakt eller sorptionsavfuktare ska du lämna lite betong kvar.
 
Jag hoppas att detta skall räcka i första hand, om jag inte får ner luftfuktigheten så blir det väl att installera en krypgrundsavfuktare. Grunden är 130 m2 uppdelad i 4 fack, huset är i vinkel. Har varit i kontakt med både Anticimea och en annan firma, bådas offerter ligger på mellan 40-45.000:-.(med avdraget rot) Vill framför allt kunna pressa denna kostand genom att göra en del arbete själv, tex lägga plast i grunden. Den ena firman pratade gott om Munters avfuktare, någon som kan bekräfta eller dementera detta. Att det skall vara så dyrt, arbetet verkar ta max 1 dag att utföra och en avfuktare typ Munters ligger på 25-30.000:-
 
Munters avfuktare är av sorptions typ. En Acetec PD 250 av samma typ kostar 12000!
Den suger in del av den fuktiga luften. Ska du verkligen ha det?
 
Hej, vi köpte en Woods DS15. Den kosta ca3000 kr. Sedan täta vi grunden, till en kostnad av ca 500 kr. '
Totalt 3500kr, plus 500 om du ska ha ut vattnet i slang. Tid att täta och sätta in avfuktaren ca 2 timmar.
 
Det med hur man lägger plast i en grund varierar kraftig ber på vem man frågar. Var senast igår på en visning i ett hus som inte hade någon anmärkning i sin krypgrund. Där låg det plast som endast täckte mitten utan "grusbädden" de hade lämnat kvar en spalt på ca 20-30 cm mot grund muren som inte var täckt. Detta var enligt besiktningsmannen på anticimex ok??

Även intressant att veta hur mycket fuktighet du har i grunden?
 
Redigerat:
Vi har krypgrund, huset är byggt 85, och är isolerat på sidorna samt plastmatta som täcker större delen av marken. av någon anledning har man lämnat öppet runt avloppen. Det går nästan hela vägen fram till muren, men på de flesta ställen har det lämnats en glipa.

Det finns inga tecken på mögel när jag kikar. dock nyser jag efter jag varit där nere(är allergisk) om det är pga dolt mögel eller annat låter jag vara osagt.

har i sommras installerat en fuktmätare vilket var lite jobbigt, då jag noterade att fukten låg över 90% långa stunder, dock är den nere under 70 nu när det blir kallare.

somsagt, vad jag kan se så är det inget problem med krypgrunden med plast som inte viks upp på kanten, och fukthalten går upp långt över de rekomenderade 70% under sommaren.

Skall jag installera något i grunden så kommer jag gå på Indus ide. att sätta in en vanlig avfuktare och dra ut en slang. Detta är absolut billigast och skulle det mot förmodan inte fungera så får man byta upp sig senare.
avfuktaren kommer i så fall gå under sommarhalvåret när det är som fuktigast, vilket innebär att det inte blir några problem med att den kan frysa.
 
Woods avfuktare är bland det bästa man kan hitta. Skulle jag åtgärda min grund idag, hade ja satsat på tätthet och en kondensavfuktare typ Woods.
 
Se över dräneringen runt huset och installera fuktmätare. Lägg plast i krypgrunden, täta (ljustätt) samt installera och justera in avfuktare. Krävs för de allra flesta hus med krypgrund för att inte få problem efter ett antal år, antingen med lukt eller rena mögel-/rötskador förutom den mikrobiella påväxten på blindbotten.

Har själv plast bara fram till grundmuren, men om det hade varit mycket markfukt hade det varit bättre om plasten gått upp lite och klamrats tätt mot grundmuren. För många är dock den höga absoluta luftfuktigheten i uteluften på sommar/höst i kombination med låga temp i krypgrund det stora problemet, inte markfukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.