Hej! Efter att ha läst igenom åtskilliga trådar kring krypgrunder har jag ftf inte riktigt förstått vad som är bästa praxis. Jag hade en besiktningsman hos mig från Anticimex. Han sa att krypgrunden var för fuktig. Varnade för mögel och svamp. Visade en bräda med vita sporer. Rekomendationen jag fick var att rulla ut byggplast, täppa för alla ventilationsluckor, och sätta in en avfuktare. När avfuktaren visar bra nivå igen kan man ta bort den och luta sig tillbaka och njuta av sin torra grund.

Skickade min man till Byggmax. Han kom tillbaka med två enorma rullar svart hårdplast. ”Vi behöver fler” sa han bekymrat, ”men bara två fick plats i bilen”. De är ca 2 meter breda våder och jag vet inte hur långa...
1) Är detta verkligen rätt plast att använda?
2) Marken i grunden är jord. Kan jag rulla ut plasten på detta eller måste jag salta / sanda / grusa - vad är bäst? Det står i alla trådar att man ska rensa bort organiskt material. Är jord ett organiskt material eller menar man grenar och löv typ?
3) Det här med att stänga igen ventilationen - fattar att det är viktigt medan avfuktaren är påslagen, men sen då, visst måste man väl ha lite ventilation i grunden. Hur brukar man göra för att stänga ventilerna, sätta trä för? Våra har ingen smidig egen stängningsfunktion tyvärr.
4) Vårt vatten in från egen brunn går i en slang ovan mark i grunden. (Idiotiskt kanske? Men så ser det iaf ut) Intill slangen har monterats en värmeslinga för att det frös förra vintern. Ska denna slang ligga över eller under plasten? Något särskilt man ska tänka på?

Ber om hjälp för känner mig så okunnig inom detta! Till saken hör att vi ska resa bort i fyra månader med mitt jobb, åker om tre veckor. Behöver helt enkelt komma på en lösning som går hyfsat snabbt. Nu är goda råd dyra! Hoppas på hjälp från er kunniga i forumet! Tackar på förhand!
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Här kan ni läsa på lite om detta:
https://www.lfs-web.se/byggplast-krypgrund.htm

Jag har lagt åldersbeständig plast under min krypgrund och på detta lagt betongtäckmatta.
Jag har för mig att matjord räknas som organiskt, ”vanlig” jord ska inte vara någon fara.
Slangen skulle legat på frostfritt djup såklart, men ni kan ju alltid komplettera med rörisolering, om sådan saknas nu.
 
  • Gilla
RSRC och 2 till
  • Laddar…
1: I teorin kan man nog använda vilken tät plast som helst, men det finns en åldersbeständig byggfolie som är 0,2 mm tjock, som jag har använt. Den är enkel att jobba med, och ganska tålig mot nötning.

2: Jord är i högsta grad ett organiskt material, men det är orimligt att ta bort den. Allt löst material ska bort, löv, trä etc.

3: Mina egna ventiler satte jag igen från insidan med en tjock bit cellplast och fogskum runt. Om det är den bästa lösningen vet jag inte, men hyfsat tätt på ett enkelt sätt blev det. Fukten kommer ju på två sätt, från marken, och genom luften, så tar du bort avfuktaren och öppnar ventilerna har du snart fukt i grunden igen. Möjligen mindre med plasttäckning, men ändå.

4: Det brukar bli en del genomgångar i plasten (el, vatten, avlopp, etc) men det finns en speciell tejp man använder för detta.
 
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/åldersbeständig-byggfolie-p21022

Ovanstående typ av byggplast som alla bygghandlare har hemma.

Kan man krypa under huset så rekommenderas att man tar en kratta/räfsa och gör det så slätt som möjligt, ta bort allt organiskt = gamla träbitar löv samtidigt kan lösa stenar avlägsnas.

Rulla ut plasten och låt den gå upp på grundmuren någon dm. Lägg nästa våd med minst 20-30 cm överlapp.
En överkurs är att täcka skarvar med ny ren ”frisk” sand som håller ner skarven eller ännu bättre någon cm över hela plastytan.
Så gjorde jag för 35 år sedan och det är ”snustorrt” sen dess.
 
  • Gilla
BPCP
  • Laddar…
Tusen tack för hjälpen! Vi åker och byter rullarna min man köpte...
 
  • Gilla
hagv och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
4: Det brukar bli en del genomgångar i plasten (el, vatten, avlopp, etc) men det finns en speciell tejp man använder för detta.
Tack för svaret. Undrar bara när du skriver genomgångar, skulle du då försöka låta majoriteten av slangen gå ovanpå plasten?
 
Har nu krupit omkring i grunden. Det var minsan ingen angenäm uppgift dethär :) Fast svalt och skönt i värmen iallafall.

Uppkom en till fråga:

5) det sitter träbitar längs med grundmuren, de sitter ganska hårt inkilade. Vad gör man med dessa? Vissa sticker liksom ut, andra är närmast begravda. Hur skulle ni göra?

Vi har rensat ut träbitar, löv och gammal isolering. Några döda möss också. :/ Gruset får vara kvar, stora stenar har vi rullat ut. Låter det som en bra taktik? Det är extremt svårarbetad terräng.

6) Sen går avloppsrör och vattenledningar och elkablar om varandra, rakt på backen med isolering (glas?) runt. Antar att allt detta ska ligga ovanpå plasten?

Tackar för all hjälp! En bild på en grundmur med inkilade träbitar, grus och stenar på marken i ett mörkt utrymme under ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smutsig grund med grus, sten, och rester efter rensning, belägen intill en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund med grus, inkilad träbit vid grundmur, ojämn terräng och stenar, synlig del av husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BPCP skrev:
Tack för svaret. Undrar bara när du skriver genomgångar, skulle du då försöka låta majoriteten av slangen gå ovanpå plasten?
Det beror på hur det är dragna ... Fördelen med att ha dem över är att man inte trampar/kryper på dem i onödan .. Man ser också ev läckage...
 
  • Gilla
thomas950
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.