Jag skall lägga ett plankgolv i helgen och tänkte först lägga en ram runt hela rummet och sedan lägga golvet där i. men sedan kom jag på att undra hur det blir när trät torkar, är det någon som gjort så och har det blivit bra eller skall man skita i ramen och låta planken gå in under golvlisten som man brukar göra???

tacksam för all info.
 
Du har nog rätt i dina farhågor.

Protte
 
Inga problem om du skruvar eller spikar varje golvplanka. Rörelsen blir då mellan varje skarv tvärs plankan. Kanten (frisen) rör sig på samma sätt.
Om du skall göra det riktigt seriöst kan du låta varannan plankas kortändenot eller fjäder möta den längsgående fjädern eller noten. Du måste dock lägga plankorna i en anna ordning.
 
Jag skulle gå så långt och säga, att lägga golv i ram är det riktiga sättet att lägga golv på, åtminstone det gamla och ursprungliga. :)

Jag har lagt golv i ram, inga problem alls. Plankornas utvidgning/ihopdragning sker på bredden, och väldigt lite på längden. Lämna en liten springa mellan ramplanken och väggarna bara så går allt bra.
 
fasen vad gott att läsa. jag håller med dig Raceman, det riktiga sättet att lägga golv på. så det är så att plankans rörelser är på bredden inte på längden...
kanon, tack för era inlägg.
 
Precis, det är viktigt att skilja på värmeutvidgning (metall,glas) som är homogen i alla riktningar och torkning som sker i tvärs fiberriktning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.