Hej!

Jag har ett rum där undergolvet är i behov av en hel del kärlek (se bild). Jag är nu intresserad av att lägga på ett parkettgolv som ger lite liknande känsla och med god hållbarhet. Jag läste att golvet inte får luta mer än några milimeter per meter, och lägenheten jag bor i är inte helt jämn så är fundersam.

Några frågor till er:
1) Någon som har någon rekommendation på bra golv som håller? Gärna vitbetsat och i stavform.
2) Tror ni det är värt/möjligt att slipa om undergolvet när det har så stora märken och hål (se bilden) eller är nytt parkettgolv lösningen?
3) Vad gör jag om golvet lutar lite mycket på sina ställen? Vad händer om jag ändå lägger parkettgolv därpå?

Vänligen,
Christian
 
  • Skadat och ojämnt vitmålat trägolv med märken och hål som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vad menar du med att golvet lutar? Om golvet bågnar så finns det förklarat i läggningsinstruktionen hur mycket. På jobbet kör vi med en rätstege på 180 cm, får vi in ett tumstocksblad så är det för mycket svacka på golvet.
Läste i tarketts läggningsinstruktion att man kan bygga upp med grålumppapp men bara ett begränsat antal lager.

Vad det gäller att slipa så tycker jag att det är för mycket stora skador i golvet, har själv hjälpligt räddat de gamla grangolven här hemma och det är ett jäkla jobb.

Och när det kommer till val av golv så ser väl utbudet ganska likt ut hos tillverkarna så det är bara att åka till bygghandeln eller golvtillverkaren och kolla ut något ni gillar.
 
Om du inte jämnar av så att ditt undergolv är inom specifikation så kommer det obönhörligen att leda till knarr förr eller senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.