Hej!

Har lagt nytt golv och resultatet efter att ha tagit bort dörrfoder och tröskel är detta. Nytt trägolv möter en vit dörrkarm, med ett 7-8 mm glapp intill tröskeln som skapar ett synligt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett fult hål har skapats. Enligt standard lämnar man 5 mm på vardera sida, detta blev tyvärr upp mot 7-8 just här. Men tänkte inte innan jag la. Sedan har jag bollat: djupare tröskel figursågad så hålen täcks, täcklist -kvartslist eller fylla med golvfog i bra kulör.

1. Hur ska jag tänka och lägga golvet i nästa rum för att undvika detta hål? Hur gör ni?
2. Andra förslag än de ovan i just mitt fall. Planerar att fylla med golvfog?
 
Såga av karmen med en multimaster, så kan parketten gå under.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Såga av karmen med en multimaster, så kan parketten gå under.
Trodde inte man skulle såga in i den, men är det alltså ok?
 
P peba0 skrev:
Hej!

Har lagt nytt golv och resultatet efter att ha tagit bort dörrfoder och tröskel är detta. [bild]
Ett fult hål har skapats. Enligt standard lämnar man 5 mm på vardera sida, detta blev tyvärr upp mot 7-8 just här. Men tänkte inte innan jag la. Sedan har jag bollat: djupare tröskel figursågad så hålen täcks, täcklist -kvartslist eller fylla med golvfog i bra kulör.

1. Hur ska jag tänka och lägga golvet i nästa rum för att undvika detta hål? Hur gör ni?
2. Andra förslag än de ovan i just mitt fall. Planerar att fylla med golvfog?
Längdmässigt är inte distansen till väggen lika viktig som på bredden. Kör närmare vid just dörrkarmarna och välj en bredare tröskel som du låter smita runt kanten på karmen. Alternativt kör ett bredare foder som går ända fram till smygkanten på karmen.

Vill du inte köra dessa nödlösningar så är det enda som gäller att kapa av karmen i underkant med en feiner. Lägg en bit golv emot innan du börjar lägga och kapa med golvbiten som understöd.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Längdmässigt är inte distansen till väggen lika viktig som på bredden. Kör närmare vid just dörrkarmarna och välj en bredare tröskel som du låter smita runt kanten på karmen. Alternativt kör ett bredare foder som går ända fram till smygkanten på karmen.

Vill du inte köra dessa nödlösningar så är det enda som gäller att kapa av karmen i underkant med en feiner. Lägg en bit golv emot innan du börjar lägga och kapa med golvbiten som understöd.
Tack! Har inte hört tidigare att man gör skillnad på bredden och längdens utrymme mot väggen.
Bara segt att jag inte visste just detta när jag la golvet och kapade parketten. Hade kunnat löst det snyggare, men nu vet jag till alla andra rum. :)
 
P peba0 skrev:
Tack! Har inte hört tidigare att man gör skillnad på bredden och längdens utrymme mot väggen.
Bara segt att jag inte visste just detta när jag la golvet och kapade parketten. Hade kunnat löst det snyggare, men nu vet jag till alla andra rum. :)
Kommer säkert någon förståsigpåare snart som anser annorlunda, men min erfarenhet är att golvet sväller betydligt mer på bredden än på längden. Sen beror det ju förstås på vilket golv det är etc. Men tänk dig en regel, skulle den svälla procentuellt lika mycket på längden som på bredden så skulle ju alla trähus bli som skeva durkslag på sommaren när det är fuktigt..
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Men alltså... när jag tänker efter. Hur får man in golvet under foder då man viker? Måste man alltså börja med golvet mot väggen så att man viker ner och sedan skjuter under foder?
Börjar man alltid vid dörrarna i ett rum?
 
P peba0 skrev:
Men alltså... när jag tänker efter. Hur får man in golvet under foder då man viker? Måste man alltså börja med golvet mot väggen så att man viker ner och sedan skjuter under foder?
Börjar man alltid vid dörrarna i ett rum?
Det beror på vart dörren sitter i rummet samt om man måste/vill ta hänsyn till läggriktning beroende av rummets utformning, ljusinsläpp etc. Optimalt så börjar man lägga längst med väggen med dörr och kan då enklare få det snyggt under karmen.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Det beror på vart dörren sitter i rummet samt om man måste/vill ta hänsyn till läggriktning beroende av rummets utformning, ljusinsläpp etc. Optimalt så börjar man lägga längst med väggen med dörr och kan då enklare få det snyggt under karmen.
Tack för svar!
 
P peba0 skrev:
Men alltså... när jag tänker efter. Hur får man in golvet under foder då man viker? Måste man alltså börja med golvet mot väggen så att man viker ner och sedan skjuter under foder?
Börjar man alltid vid dörrarna i ett rum?
Ibland har man ju dörrar på alla väggar... :) man kan få skära bort lite av noten för att kunna lägga in brädan och limma den.

Ang din bild så har du inte lust att lägga om den raden bara? Blir bättre än nödlösningar... en annan nödlösning kan vara att lossa fodret och peta dit en liten parkettbit med lim på sidorna. Borde gå att få nästan osynligt.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Återkopplar i min ursprungsteåd. Kanske kan hjälpa någon i framtiden.

Såhär löste jag det i ett annat rum.

Under den första dörrkarmen och dörrfodret (ej med i bild) kunde jag skjuta in under och det var enkelt. (När man kapar in en bit av dörrkarmen! Något jag ej gjorde högst upp i det rummet, därav hålen.)

Under denna dörrkarm var det trixigare då det inte går att klicka i och bara vika ner. Där uppstod ju problemet.

Jag sågade ut en träkloss som gjorde att jag kunde sätta i snett i spåret och skjuta inunder längst med brädan. Då gick det sen att vika ner det sista. Det kommer bli bra, ska spackla och sen måla dörrkarm och dörrfoder.
 
  • Detaljvy av dörrkarmens nedre hörn med insatt träkloss för att lösa läggning av golvbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv som noga anpassats och skjutits in under en vit dörrkarm, med synlig träkloss för anpassningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv nära en skadad dörrkarm med en anpassad träkloss för att fixa golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.