jag ska lägga parkett i vårt befintliga kö - som jag vil inomm något år byta ut.

köket är från 1969.

Jag funderar på om jag ska ta loss skåpen och lägga golvet hela vägen under så att det är enkelt att välja kök senare.

Jag vet inte idag helt hur nästa kök kommer se ut och i vilken form.

Att höja innebär dock en del rörmokarbete - förlänga rör avlopp och till kran - men det kanske är snabbt gjort. + förstås att plocka ur skåp och skruva loss dem.

Någon som har tänkt i samma banor ?

har ni erfarenheter om hur vi borde göra?


köket är idag L i ett hörn och på en anna vägg en rad - raden tänkte jag lyfta men i Let finns diskbänken - så där vet jag inte om det är värt besväret.

är nya köks sockel = djupa? (får kolla på IKEA)

kommentarer?
 
Hade garanterat väntat med golvet till jag bytt köket eller valt att byta köket med i samband med golvet.
Bara en massa extrastrul annars.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Hade garanterat väntat med golvet till jag bytt köket eller valt att byta köket med i samband med golvet.
Bara en massa extrastrul annars.
Jag hade garanterat gjort lika som Paul! d^_^b jag har både lagt nytt golv och bytt köksinredning i två hus, det måste innebära rejält med merarbete så som Du planerar så mitt råd är att vänta med golvet tills gamla inredningen är väck.
 
ja problemet är att jag på övervåningen har40 kvm golv som ska läggas ut - det tar plats i allrummet uppe som jag vill få klart.

sedan vore det skönt att få snyggt till julen.

vi har en ful matta idag.

men inte pengar till nytt kök på troligen 2-3 år

så jag vill få ut golvet och får ta extra jobbet - frågan är då om jag bara ska lägga mot befintliga skåps socklar eftersom nya skåp ändå kommer att stå lika långt ut från väggen eller mer

eller om nya skåp är annorlunda så att jag måste lyfta befintliga skåp och köra golvet under
 
Hemmakatten
I så fall skulle jag definitivt ta besväret och lyfta på underskåpen och lägga golvet hela vägen in, dvs. i hela köket från väg till vägg.
 
Är nu ditt kök från 1969 så står det med största sannolikhet på traditionell fast sockel vilket gör att du inte bara lyfter det hur som helst.

De flesta sockeldjup är idag ca. 500mm beroende på vilket kök du en vacker dag kommer och välja att installera.
Antagligen har du djupare sockel på ditt befintliga gamla kök vilket gör att om du lägger golv fram till dagens sockel så räcker det inte till den dagen du ska byta köket.

Dessutom kan du ju redan idag inte veta var du ska ha framtida kyl/frys samt diskmaskin och eventuella sockellådor vilket gör att när du bygger nytt kök så har du kanske inget golv på dessa platser.

Nej du...
Leta upp någon annanstans att förvara golvet tillsvidare eller lägg golvet fram till sockeln och var beredd på att byta golv igen i samband med köksbytet.
 
Köp en matta på IKEA och rulla ut över julen, garanterat enklare och billigare. Jag har som sagt rivit ett par kök från 60-talet och dom var inte bara att lyfta, satt fast i väggen med rätt många stora spik. Ett nytt kök står på ben som kan justeras i höjdled iofs så en nivåskillnad på golvet går att hantera om Du skulle lägga ett golv nu mot sockeln men är sockeldjupet så som Paul- beskriver så får Du lappa i golvet om 3 år då, tvivlar på att det blir snyggt.
När man renoverar på fritiden får man stå ut med att halva huset är ett lager av grejer man ska ha senare, gör inte dåliga val pga det. Vänta med golvet, fira jul hos nån släkting :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.