Underlagspappen läggs parallelt med takfoten men ytpappen kan läggas antingen parallellt, men med förskjutna skarvar i förhållande till skarvarna i underlag, eller vertikalt mot takfoten. Jag vill helst lägga ytpappen parallellt med takfoten går det bra med 8 graders taklutning?
 
Parallellt med takfoten är det normala. Ang. lutningen: kolla instruktionerna för just den papp du tänker använda.
 
Har egentligen ganska lite erfarenhet av GDS-papp då jag aldrig lagt den, men kan ämnet hyfsat ändå om man säger så.

Vid GDS-läggning så lägger man oftast på tvären som vi fackidioter säger, och detta är i min värld fackmannamässigt "fel", men en säkrare metod när man inte har entreprenadprodukter som svetsas med hetluft.
8 graders lutning är ju ganska bra och det bör inte vara några problem att göra som du beskriver.

Se till att vara överdrivet noggrann vid anslutningar och genomföringar samt vid tvärskarvarna.

Viktigt också att det sitter fast ordentligt särskilt vid kanterna och i synnerhet på fotplåten. det är nämligen där det sliter sig när stormen kommer......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.