Någon som provat att lägga papptak horisontellt, men börja uppifrån, detta för att det vid eventuellt reg hindra regnet från att komma in under pappen. Tänkte att man skjuter in våden under föregående och sen spikar kanten river bort täckremsan och pressar till. Någon som provat nåt sånt eller har synpunkter.
 
MrJay
Lägg aldrig underlagspapp eller råspont om det finns risk för regn, ha alltid pressening redo. Nej, har inte provat och ser i inte vinsten i det, takkonstruktion är en av saker man inte höftar med.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Lägg aldrig underlagspapp eller råspont om det finns risk för regn, ha alltid pressening redo. Nej, har inte provat och ser i inte vinsten i det, takkonstruktion är en av saker man inte höftar med.
I mitt fall så skall jag lägga det nya taket på ett gammalt papptak
 
Men då bygger du in fukt, kanske inget problem men är det värt att chansa?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Men då bygger du in fukt, kanske inget problem men är det värt att chansa?
Vet inte om du/ni
förstått frågeställningen men om de helt plötsligt kommer en regnskur så kan de ju inte rinna in fukt under den papp som är lagd till skillnad från om jag lägger nerifrån och upp.
 
Stig Hanefjord Stig Hanefjord skrev:
Någon som provat att lägga papptak horisontellt, men börja uppifrån
ja jag var med om det på 70-80 talet när vi byggde villor som hade 45-50 graders taklutning
 
jaha det som kan rinna in mellan spikarna?
Nja då hade jag heller valt att lägga en sträng klister innan jag spikade nedre våden snarare än att hålla på att lyfta o greja för att kunna spika. Du måste ju ändå avbryta jobbet.
Eller helt sonika väntat ytterligare någon dag att lägga pappen.
 
Vanligt att jobba uppifrån och ner på riktigt branta tak. Se till att ha hjälp så löser det sig. Tar lite längre tid bara
 
tttomten tttomten skrev:
jaha det som kan rinna in mellan spikarna?
Nja då hade jag heller valt att lägga en sträng klister innan jag spikade nedre våden snarare än att hålla på att lyfta o greja för att kunna spika. Du måste ju ändå avbryta jobbet.
Eller helt sonika väntat ytterligare någon dag att lägga pappen.
Som vädret ser ut nu så lär man få vänta hela hösten 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.