Jag lägger om taket och hade idag en plåtslagare på besök för att fixa med beslaget till skorstenen. Han sa att jag skulle läkta klart och inte sätta pannorna för det va lättare att fixa utan pannorna på plats.. vilket jag är med på.

När ja nu på kvällskvisten skulle läkta klart inser jag dock lite problem. Det är knappt en hel pannrad på sista raden mot murstocken. Om han sätter en plåt hur ska jag då komma åt att sätta dessa pannor? Dom kommer ju behöva kapas något, borras hål i och fästas i bärläkten? Eller är tanken att man alltid gör beslaget så det täcker alla luckor som blir efter man satt sista hela pannraden...blir ju en jäkla plåtbit i så fall... .typ 45-50cm ut på taket eftersom jag råkar ha maximal otur med att bärkäkten går kloss i kloss med murstocken...

kör förövrigt med minsta läktavstånd på 34.2mm för ´pannan jag har (novapannan) så det går ju inte att flytta bärläktsraden nån cm eller två nedåt heller.. )

Samma fundering gäller på sidorna där jag gärna sätter pannor så nära som möjigt men där löser det sig nog hyfsat
 
Ett alternativ om inte skorstenen är otroligt bred:
Skruva fast de kapade pannorna i bärläkten innan du fäster bärläkten i ströläkten. För sen upp allt under plåten och skruva i närmsta ströläkt bredvid skorsten. Typ.
 
Det ska väl var både ett undre och ett övre beslag på murstocken.
 
Det är alltid svårt att få en bild framför sig när man sitter här framför datorskärmen, men du menar alltså att plåtslagaren ska fästa beslaget innan du lägger takpannorna? När vi jobbar så lägger vi pannorna först och fäster runt alla randområden förutom de hinder som finns, ex. Skorsten, lufthuvar m.m. Plåtslagaren lyfter själv pannorna runt hinderna och kan på så vis komma åt läkten. Bra, skönt och enkelt!
 
Det har inte varit något underbeslag, inte ens duk under pannor/plåt på taket senaste 100 år utan problem. Nu har jag duk som går lite konformat runt skorstenen och en betydligt bättre panna än den som låg innan så det känns ju väldigt överdrivet med ytterligare en plåt under.

snackat med plåtnissen och det ska inte va några problem att lösa så det... löser väll sig helt enkelt
 
Pannorna ska vara på plats innan plåtis gör överbeslaget och naturligtvis ligga så nära skorstenen som det är lämpligt. Detta innebär som du skriver att man får kapa vissa pannor och borra hål för fäste.
Överbeslaget bygger sen plåtis på plats och ska fasoneras så att plåten snyggt följer pannorna ner i dalarna. Så du kan inte lägga pannorna efter att plåtslagaren satt sin plåt. Om du har en tegelskorsten ska plåten följa stenarna i trappsteg snyggt och prydligt och inte skäras in rakt med en vinkelslip som man ibland ser.
 
Hej, du kan ju limma pannorna istället för att spika dom. Överbeslaget kan monteras både före eller efter pannorna är på plats se bara till att de för en falsonering på plåten och klipper dom efter pannornas form så att de inte blåser in massor med snö och regnvatten..
 
JonasFapejo skrev:
Hej, du kan ju limma pannorna istället för att spika dom. Överbeslaget kan monteras både före eller efter pannorna är på plats se bara till att de för en falsonering på plåten och klipper dom efter pannornas form så att de inte blåser in massor med snö och regnvatten..
Och hur spikar du eller fäster pannorna enligt tillverkarens anvisningar om du har satt ett överbeslag som är fasonerat till pannornas form och monterat med invikta kanter i teglet på skorstenen innan pannorna är lagda?
 
Redigerat:
Du limmar dom
 
Det lättaste sätten tycker jag är att lägga alla pannor utom de kapbitar som du ska ha under skorsten, montera plåten,rita på fasoneringen, klipp och sedan limma pannorna men det går även att göra det med alla pannor på plats..
 
I enlighet med gängse regler skall minst två rader runt taket kanter spikas och en rad runt genomföringar som tex skorsten. Spik eller takkrokar skall användas. Att limma i pannorna som ligger nedanför pannraden ovan är inte enligt reglerna.

Om du skall göra en riktig fasonering och om plåten skall monteras in i teglet på skorstenen så går det inte att lägga pannorna efteråt och samtidigt komma åt att spika.

Tyvärr hade jag inget exempel på skorstenen i bild men principen är den samma i dessa bilder som är pannor vid en plåtklädd kupa. Här ser man fasoneringen som gör att man inte kan spika efteråt utan man lägger pannorna först.

f÷nstergata liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har man spikat pannraden innan man börjar plåklä kupan. Man har här tvingats att kapa översta biten på pannan och borrat hål för spik.

gatan5 liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här håller plåtis på att plåtklä kupan och har precis börjat.

Naturligtvis kan man göra på olika sätt men jag tror att de flesta plåtslagare skulle göra så här och inte sätta plåten först och pannorna sen.
 
Redigerat:
Tillverkarna godkänner att man limmar pannorna vid skorsten om det är den den lösningen som funkar bäst på just ditt tak. Sen är det givetvis så att kan man spika så ska man spika.

Ja skulle be din plåtslagare göra en betydligt bredare vinge på den där kupan det kommer garanterat skvätta in vatten på underbeslaget och vidare ner på taket.
 
JonasFapejo skrev:
Ja skulle be din plåtslagare göra en betydligt bredare vinge på den där kupan det kommer garanterat skvätta in vatten på underbeslaget och vidare ner på taket.
Tror inte det är så farligt då det ser ut ungefär så här. Har ingen sidobild på kupan men här är en huv klar.

kupa liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det funkar säkert framförallt om arbete under är korrekt gjort. Har varit på många ställen där vingen varit för liten och arbetet under bara varit dåligt uppvikt papp och det brukar inte så allt för roligt ut..

Snygg huv det ser mycket bra ut :)
 
När jag lade om mitt tak valde jag att återanvända de gamla tegelpannorna samt alla plåtarbeten (i koppar). Med andra ord satt jag där med överbeslag på två skorstenar på plats när jag skulle lyckas fixera pannor under dem.

På sidorna gick det rätt lätt att fästa pannorna, eventuellt tog jag upp något nytt spikhål. I framkant på skorstenen vara det värre. Där gjorde jag så att jag fäste pannorna på en bit läkt som var bredare än överbeslaget och skjöt upp pannorna och läkten under överbeslaget. Läkten fixerades sedan lättåtkomligt på kanterna, utanför överbeslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.