Ska lägga på hårdvaxolja på en ny trappa (när jag har renoverat den) och undrar hur man lägger på hårdvaxoljan (aldrig gjort något liknande)?

Läste att man kan stryka på det med en jetstrykare, arbeta in med en kökssvamp (med vit yta).

Ska överskottet torkas bort eller ska det liksom färg torka?

Hur mycket lägger man på?

Vad är det som gäller egentligen?
 
  • Gilla
Bostadsrätt2
  • Laddar…
Pensla på det med en pensel med kraftig borst. Appliceras tunt i flera omgångar, så det inte blir något överskott. Torktid 8-12 timmar mellan varje strykning. Det behövs 2-3 strykningar.

Jetstrykare vet jag tyvärr inte ens vad det är, och kan inte svara på om det fungerar.
 
Jetstrykare = planstrykare.

planstrykare.jpg

Hur är det att applicera på vertikala ytor? Rinner det?
 
Okej, då vet jag vad det är :)
Tyvärr tror jag inte jetstrykaren är så bra i detta läge. Hårdvaxet ska penslas jämt/slätt, in i träet jäms med fiberriktningen. Det tror jag inte blir bra med annat än pensel/borste. Men givetvis kan du försöka på mindre yta med jetstrykare. Man vet aldrig förrän man provat ;)

Vertikala ytor är inga problem.
 
Snailman Snailman skrev:
Provade att flytspackla i förrgår för första gången. Ardex K39, blev inte så bra, några svackor och lutar en del.

Gjöt bara en säck på ca 6 kvm och ska gjuta resten, en säck till. Har nu gjort några pelare med rätt höjd, 12st i Ardex A45.

[bild]

[bild]

Ska testa med en eller två dl mera vatten när jag blandar en säck. Ska prima nu igen, och ska försöka gjuta i morgon.

Kommer att använda en bred spackelspade och en piggroller, och försöka få rätt höjd med hjälp av klackarna, blir mellan 1 och 7 mm som ska gjutas på.
Lycka till!
Men det här har väl inte så mycket i tråden "Lägga på hårdvaxolja, hur?" att göra?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.