Hej,

Vårt hus, byggt 1973, med garagetak av bl.a. gammal tjärpapp har börjat läcka och ser att det är ganska dåligt på flera ställen.
Det är ett kedjehus med garage ihopbyggt med grannens. Taklutningen är ganska liten med "nock" mellan våra garage. I vardera garage hörn så finns ett "hål" för stuprörsanslutning (i hörnet det läcker)

Så jag tror att ett byte är nödvändigt och vill höra mig för lite....
- Är det tjärpapp som gäller fortfarande eller har plåt tagit över?
- Är det värt att göra en "renovering" dvs lappa i tjärpapp och täta det som ser dåligt ut?
- Vi byte av tak, byter man vanligtvis även alla plåtar då också?
- Plåten, brukar takläggaren ta hand om detta eller är det plåtslagare?
- Vad är ungefärligt pris per kvm om man anlitar en takläggare (
inkl ev. plåt)?

Tacksam för input
 
Lite svar på dina frågor:

-takpapp är det vanligaste vid omläggning, särskilt på ytor med låg lutning och invändiga brunnar.
-kan var värt att renovera, beror snarast på din egen ekonomi, har du råd att göra det riktigt -gör det!
-nej, vi byter sällan kantplåtarna om dom är någorluda friska, upp till dig själv.
-vi tar plåten själva för det mesta men alla gör inte det, hör med takläggarn vilket han föredrar.
-kvm-pris UTAN plåt bör ligga på ca 200-300 kr/kvm för ett svensktillverkat material utfört av auktoriserad entreprenör, plåtjobbet är omöjligt att säga då det kan röra sig om x anta löpmeter, detaljer mm.
 
Halloj igen,

Dags att återuppliva gamla minnen :(

Jag lagade taket och det har funkat tills nu men har nu börjat läcka igen...så nu får det bli en takläggare som kommer och gör jobbet. Troligen kommer grannen köra samma operation när det ändå görs och husen är lika gamla och sannolikt lika dåligt underhållna på taket.

Min far fick sitt garagetak fixat för något år sedan och där skar dom tydligen bort bubblorna och skruvade en "gummimatta". Sen som toppförsegling lade dom ytterligare en gummimatta som "vulkades" ihop med underliggande (vet inte 100 om det är rätt beskrivet men kanske vet ni). Den skall också ha gått över rampen och skruvats med plåtbleck på yttersidan.

- Är detta en bättre/sämre lösning än vanlig tjärpapp?

Roade mig i helgen att riva några gipsskivor inne i garaget vid brunnen och jag tror dessutom att jag behöver byta lite råspånt i hörnet som var redigt blöta/svarta.

- Hur funkar det att byta garagetak när det är "skitväder" som vi nu har i västra sverige men mkt regn?
- Gör takläggaren sådant jobb eller skall jag göra det själv? (har inga problem att göra detta jobb själv men när det görs så bör ju takläggaren komma snarast efter) samt hur skall man ta ur för den nya brunnen?

Mvh
Joacim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.