Hej,

Är det någon som har någon erfarenhet av att bryta upp och lägga om/tillbaka gamla trägolv? Alltså riva ut, dona under (rör, isolering, flytta väggar, etc), lägga tillbaka och slipa om... Någon?

JoGi
 
Jag har rotat en del med gamla brädgolv, vad tänkte du på ??
 
Typ, riva upp golvet (80kvm), flytta lite väggar, isolera om under (om det behövs), slå i kortlingar, i med glespanel, på med golvvärmerör och värmespridningsplåtar, och tillbaks med de urrivna golvbrädorna (kanske inte alla) . Slipa om och lacka...

Hur funkar det? Borde det inte bli ett ganska tätt och fint golv om man lägger tillbaka de gamla planken? Vilken är den bästa metoden att lossa planken tror du/ni (hur fäste man golven 1945)? Hur lägger man golvet när man lägger tillbaka det?

/ JoGi

 
Förmodligen är golvet skråspikat, så då får du räkna med att jobba ganska mycket med att få upp det helt. Prova att bända upp brädan några milimeter i spikkanten, ta en kloss som skydd och slå tillbaka brädan. Har du tur har du då ruckat på spiken och du kan lirka ut den med en spikutdragare. Jag har använt en som jag köpt på Claes Olsson, "Niwatori" nånting.
En annan variant är att lossa brädan något och slå av spiken med ett stämjärn ....

Börja med att kolla om yttersta (närmast väggen) brädan är lös, börja i så fall där. Annars börjar du där det syns minst. Om det är svårt att få upp brädan hel, har du åtminstone sabbat del del av golvet man minst lägger märke till.

Märk upp varje bräda du fått loss med nummer eller så, så lägger du tillbaka det mycket snabbare. Använd samma spikhål som tidigare om det passar.

Hoppas att detta kan vara till nån hjälp.

/Jesper
 
Det bästa sättet (tror jag!?) att få upp ett sådant golv är att såga av spiken med en tigersåg. Bänd upp brädan så att du precis får in bladet och börja att såga.
Lycka till
 
...ett annat tips är visst att slipa bort skallen på spiken med vinkelkapen och sedan bända upp brädan. Nåväl har inte kommit till detta stadie ännu...

Just nu är det grundarbeten (dränering), stambyten (VA) och allmänn rivning... grävare, spade, spett, bergborr, dynamit, stor-jvla-Hilti, tigersåg you name it... allt skit skall ut!

/ JoGi
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.