Hej jag har ett gammalt 1/½ plans trähus byggt 1923..
Teglet på taket ser för jääävligt ut och går sönder bara man tittar på det...

Så jag tänkte byta ut detta till nytt tegeltak, och har varit uppe och tittat hur det ser ut under teglet...

Det är spån tak med tegelläckt på

Hur ska jag göra???Kan jag lägga takpapp rakt på spånet???

Tacksam för lite tipps.....
 
Robin_Andersson skrev:
Hur ska jag göra???Kan jag lägga takpapp rakt på spånet???
Nää, det är nog inte så lyckat. Jag hade plockat bort spånet och lagt på råspont och sedan papp. ;)
 
ok men det är 1st spik i varje spånbit och säkert 2miljarder spånbitar.. det låter jobbigt finns det inget lättare sätt???

Under spånet ligger rejäla plankor så tätt som det går...
Behövs råspont på det??
 
Humm.. låter som om du har råspont under spånplattorna.. :surprised: eller likande i allfall...

på mitt hus har man använt dom plankorna som man hade när man gjöt grunden.. tydligen ganska vanligt..

Då kan man ju också undra vad spånplattorna kan ha haft för funktion.. isolering?? speciellt tät kan det ju inte ha varit tycker jag..

Bort med det iallafall..
 
är det inte så att spånet ligger där för att underliggande brädor är för ojämna för att lägga papp på?

Prata med en takfirma och hör hur dom skulle göra om dom gjorde jobbet.
 
MathiasS skrev:
är det inte så att spånet ligger där för att underliggande brädor är för ojämna för att lägga papp på?
Jag tror knappast det. Det Robin_Andersson menar är säkert spåntak även kallat sticketak eller kyrkspån. Här finns mer info om sådana tak: http://hem.passagen.se/kulturarv/spantak.html

Det har alltså inte med spånskivor att göra. ;D

@ Robin_Andersson:
Frågan är, hur pass plant ditt planktak är för att kunna lägga papp på det? ??? Troligtvis både glipar och buktar det och då är det kanske lika bra att ta bort det också. :-/
 
Immobil skrev:
Jag tror knappast det. Det Robin_Andersson menar är säkert spåntak även kallat sticketak eller kyrkspån. Här finns mer info om sådana tak: [länk]

Det har alltså inte med spånskivor att göra. ;D

@ Robin_Andersson:
Frågan är, hur pass plant ditt planktak är för att kunna lägga papp på det? ??? Troligtvis både glipar och buktar det och då är det kanske lika bra att ta bort det också. :-/

Jahaja där ser man. Fölåt för man föddes på 1900talet då.... ;)
 
IMMOBIL har helt rätt det är ett sådant tak jag har....

Och jag tror nog att mitt planktak under spånet nog inte är det rakaste...

Jag undrar bara om jag inte kan komma undan med att ta bort spåntaket...

Kan jag inte spika på en massonit direkt på spåntaket och sedan lägga ut takpapp på det och tegelläckt mm.

Villket blir lättats och best????
 
Robin_Andersson skrev:
Villket blir lättats och best????
Plocka bort plankorna så följer spåntaket med på samma gång. På med råspont och sedan papp osv. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.