Hej

Ska lägga om taket på mitt hus, de gamla tegelpannorna börjar bli dåliga och det är daxs att byta innan det blir läckage.

Tänkte lägga på plåttak.

Frågan är vad man ska göra med det gammla takspånstaket som ligger under pannorna?

Duger takspånet som underlag för plåten?
Eller måste jag riva bort det? Under takspånet ligger bräder glest.

Kan man lägga duk på takspånet tro eller ska man satsa på plåt med kondensskydd?

/Anders
 
Hallå Humlas, snabbast och vettigast tror jag är - lägg 3mm oljeboard på taket och ny läkt med tegel. Skivorna ska förstås ligga med överlapp på ca 10cm och kan spikas fast med lång pappspik. lägger du omlotten över takstolarna så kan du välja att ha ströläkten i 1x5tum och spika dessa längs takstolarna så skivorna sitter bra. Nytt tegel kommer hålla mycket längre än ev plåt och kräva mindre underhåll /Micke
 
Micke H skrev:
Hallå Humlas, snabbast och vettigast tror jag är - lägg 3mm oljeboard på taket och ny läkt med tegel. Skivorna ska förstås ligga med överlapp på ca 10cm och kan spikas fast med lång pappspik. lägger du omlotten över takstolarna så kan du välja att ha ströläkten i 1x5tum och spika dessa längs takstolarna så skivorna sitter bra. Nytt tegel kommer hålla mycket längre än ev plåt och kräva mindre underhåll /Micke
Hej!

Du menar att jag skulle lägga oljeboarden ovanpå takspånet?

/Anders
 
Japp precis. Du rensar bort löv och löst spån från taket och sedan lägger du boarden direkt på. Board används även ofta som underlag för betongpannor (om du vill leta info) och som vanligt förutsätts ju att det lilla vatten som kommer in under pannorna ska kunna ventileras bort mellan panna och board. Jag tror att det finns lite underlag om detta på skanskens hemsida. Sök på sticketak eller pärt som det oxå heter. // Micke
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.