Hejsan

Vi har idag tvåkupiga pannor med lättundertak, detta är slarvigt lagt, både under och övertak och förr eller senare måste det bytas ut.
Min idé är då att spika råspont direkt på bärläkten, alltså längs med takfallet, sedan papp läkt och pannor som vanligt.
Detta för att dels slippa riva så mycket samt att inte behöva ha taket öppet, vädret är ju lite svajigt i det här landet.
På detta sättet har jag ju alltid bef undertak att "falla tillbaka" på om det skulle komma en skur.

Vad tror ni om detta, är det en bra eller dålig metod?


MVH

Kalle M
 
Hej!

Det skulle nog funka beroende på dimension på den befintliga läkten. Men att riva det och sätta sponten på takstolarna är väl det bästa och det tar ingen tid heller.. Köp råspontsluckor så har du det gjort på en dag per sida.
 
kamo skrev:
Hejsan

Vi har idag tvåkupiga pannor med lättundertak, detta är slarvigt lagt, både under och övertak och förr eller senare måste det bytas ut.
Min idé är då att spika råspont direkt på bärläkten, alltså längs med takfallet, sedan papp läkt och pannor som vanligt.
Detta för att dels slippa riva så mycket samt att inte behöva ha taket öppet, vädret är ju lite svajigt i det här landet.
På detta sättet har jag ju alltid bef undertak att "falla tillbaka" på om det skulle komma en skur.

Vad tror ni om detta, är det en bra eller dålig metod?


MVH

Kalle M
Är väl onödigt att lämna material under som enda uppgift har att ruttna. Sen kan det vara svårt att får råsponten att fästa om du spikar den i bärläkten för förmodar att den har några år på nacken och spricker lätt.

Att lägga den åt andra hållet har jag aldrig provat, så det kan jag inte svara på.

Mvh
Bara jag.
 
Lägger du råsponten längs med takfallet har du en hel del fuktkänsligt ändträ ner mot rännor och skvätt. Inte optimalt direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.