Jag har ett platt papptak på mitt hus som är byggt 1970.
Har fått några fukt fläckar i innertaket så det håller inte tätt och jag behöver lägga om pappen.

Det är ett klassiskt papptak med en låda som bygger ut från huset och en sarg runt om.
Jag gjorde ett hål i takfoten för att se hur det såg ut och det visade sig att där fanns lite tillväxt av svartmögel på råsponten.

Anledningen till detta tror jag till stor del beror på för dålig ventilation i taket och det bildas kondens mellan isoleringen och råsponten.

Isoleringen som ligger där är inte mer än 100 mm och detta gör att det blir väldigt varmt på sommaren så därför tänkte jag passa på och tilläggsisolera när jag ändå ska byta taket.

Jag har tagit kontakt med 3 olika byggfirmor för att åtgärda taket och har fått 3 olika lösningar vilket ställer till det.

Förslag 1.
Byta ut all råspont och lägga 300 mm isolering, ny papp och plåt. Ta bort sargen på ena sidan och sätta en utanpåliggande ränna för att där inte ska kunna stå något vatten vid kraftig nederbörd.
Om jag fått bygglov för detta vet jag inte och är lite tveksam till det estetiska då fallet är mot långsidan så att ta bort sargen hade synts från vägen. På gatan finns där ett 20-tal hus med samma takkonstruktion med sarg och ingen annan har tagit bort en sida av sargen.

Förslag 2.
Ungefär samma som förslag 1 fast man behåller sargen.

Förslag 3.
Behålla råsponten och se till så där blir bättre ventilation på vinden istället. Eftersom svartmöglet är utomhus så har det inte någon större påverkan på inomhus klimatet. Råsponten är inte rutten utan bara svart några meter in vad man kan se.
Isoleringen gör man istället på det befintliga taket där man lägger mattan och sedan papp på det.

Som lekman är det svårt att avgöra vad som är rätt och fel.
Det skulle vara himla tråkigt att lägga så mycket pengar på taket och sedan stå där med samma problem om ett par år igen.

Någon som har varit med om liknande problem och hur har ni i så fall åtgärdat det?

Tacksam för era synpunkter.
 
jag har inte själv platttak men på ett kvarter från där jag bor så byggdes alla hus med platta tak när dom gjordes.
Alla som byter tak på det kvarteren byter till sadeltak el liknande med lutning allt eftersom. och det är nog det enda vettiga. Platt tak är inte att rekomendera speciellt inte här med så mycket snö.
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Jag är lite tveksam till att man fått igenom bygglov på det eftersom de övriga suterränghusen har platta tak.
Platta tak är väl en riskkonstruktion men eftersom övriga hus även har platta tak och huset har stått sedan -70 utan några större problem förrän nu så borde det väl hålla en 50 år till med samma konstruktion med lite underhåll?

Vi har inte så mycket snö här nere i södra Sverige :)
 
Slå en pling till kommunen eller åk dit och prata med bygglovsavdelningen. Bästa lösningen är att byta så du får mer lutning på taket
 
Attans, det var ju inte detta jag hoppats på och få ytterligare ett alternativ och välja på :)

Att ett sadeltak är en bättre konstruktion tvivlar jag inte på men om man ser till det ekonomiska borde det väl bli en betydligt större kostnad för mig och få dit någon som gör en helt ny konstruktion av taket?
 
harry73
Kan du få en inredningsbar vinst blir det också ett högre värde på huset. Det betyder också att man kan dra av kostnader från reavinstskatten
 
Om du nu skall ha platt tak så titta på gummiduk som alternativ till plåt/papp.
 
Jag nämnde gummiduk för hantverkarna men där var ingen som tyckte det var ett bra alternativ. Samtliga sa att papp var bättre.
Själv har jag ingen kunskap eller erfarenhet av gummiduk men jag vet någon granne som har lagt det istället för papp.
 
speffy skrev:
Jag nämnde gummiduk för hantverkarna men där var ingen som tyckte det var ett bra alternativ. Samtliga sa att papp var bättre.
Själv har jag ingen kunskap eller erfarenhet av gummiduk men jag vet någon granne som har lagt det istället för papp.
Kan det vara så att de inte jobbar med gummiduk och därför säger att papp är bättre.
Det jag läst så verkar gummiduk vara ett bättre alternativ.
Jag har också fått uppfattningen att garantier och livslängd är bättre.
Försök få tag i en takfirma som jobbar med alla tre alternativ och se vad de säger.
Jag kommer själv inom det snaraste att byta papp/plåt mot gummiduk på ett platt tak.
 
Papp är bättre på villahus än duk även på dom flesta hur är det bättre. Är betydligt tåligare och håller bättre i verkligheten sen är dagens papp en blandning av olika saker och skillnaden på dålig och bra papp är ganska stor.
 
  • Gilla
jaffla
  • Laddar…
Takläggare/pappläggare jobbar med både papp och duk och en av anledningar till att vi inte vill lägga duk är att det tar ca 5 gånger så lång tid och lägga jämfört med papp (dyrt för kunden), pga att man måste använda en leister så att duken inte smälter. sen är det faktiskt så att det håller inte lika länge som takpapp, i praktiken så kan man tro att gummiduk ska hålla bättre men det släpper snabbt i sömmarna och det är svårare och få tätt.
Mvh!
 
jaffla skrev:
Takläggare/pappläggare jobbar med både papp och duk och en av anledningar till att vi inte vill lägga duk är att det tar ca 5 gånger så lång tid och lägga jämfört med papp (dyrt för kunden), pga att man måste använda en leister så att duken inte smälter. sen är det faktiskt så att det håller inte lika länge som takpapp, i praktiken så kan man tro att gummiduk ska hålla bättre men det släpper snabbt i sömmarna och det är svårare och få tätt.
Mvh!
Jag kan förstå att gummiduk kan vara mycket dyrare p.g.a. att den är bökig att lägga.
Jag kan också förstå att sömmarna kan vara känsliga och kräver nogranhet.
Sen finns det ju dukar som är 10m breda och i många fall inte behöver någon söm.
Det är vad jag valt och mitt val har jag gjort p.g.a. att jag tror det håller längre.
Beräknad livslängd har jag förstått är 30-50 år i mitt fall.
 
30-35 år brukar man räkna 50 är någon önske siffra samma på dagens papp 30-35 år.
 
Tänker inte börja tjaffsa med någon :) jag jobbar med och lägga papp och duk 8 timmar om dagen.
papp är bättre.. så är de bara :) men folk får gärna tycka annorlunda.
jag kan gå in på en lång förklaring om spänningar i duk om den är 10meter bred osv.. men det är inte lönt :)
så länge ni är nöjda med era tak så.
 
jaffla skrev:
Tänker inte börja tjaffsa med någon :) jag jobbar med och lägga papp och duk 8 timmar om dagen.
papp är bättre.. så är de bara :) men folk får gärna tycka annorlunda.
jag kan gå in på en lång förklaring om spänningar i duk om den är 10meter bred osv.. men det är inte lönt :)
så länge ni är nöjda med era tak så.
Jag skulle bli väldigt glad för den utläggningen om du okar!
Min erfarenhet av detta är nästan endast teoretisk(google).
Även om jag haft både gummiduk och papp, så begränsas den praktiska erfarenheten till endast två byggnader, vilket får anses som lika med noll.
En stor fördel med gummiduken för mig är att jag kan göra jobbet(och därmed spara några kronor) själv eftersom jag inte vill ge mig på att skarva vare sig gummiduk eller papp.

Hoppas TS tycker frågan är relevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.