Jag skulle vilja byta långivare på ett av 2 lån, men fick till svar från nya långivaren att pantbreven inte motsvarar lånesumman på vardera lånen. Totalsumman räcker alltså, men det mindre lånet jag vill byta saknar motsvarande pantbrev. Frågan är om man kan lägga om pantbreven utan att behöva betala de 2% i avgift, utan bara bankens låga avgift på några hundra så att det är värt besväret.
 
bytalan skrev:
Jag skulle vilja byta långivare på ett av 2 lån, men fick till svar från nya långivaren att pantbreven inte motsvarar lånesumman på vardera lånen. Totalsumman räcker alltså, men det mindre lånet jag vill byta saknar motsvarande pantbrev. Frågan är om man kan lägga om pantbreven utan att behöva betala de 2% i avgift, utan bara bankens låga avgift på några hundra så att det är värt besväret.
Om jag förstår dig rätt så har du två lån och som säkerhet för dessa har du ett antal pantbrev. Lån 1 (det som skall vara kvar) verkar vara säkerställt med pantbrev vars inteckningsbelopp går utöver lånet. Lån 2 (det som bryts ut och läggs hos annan kreditgivare) tar då med sig pantbrev var inteckningsbelopp inte motsvarar lånet. Den ursprungliga långivaren har nog haft samtliga pantbrev som säkerhet för bägge lånen.

Det du kan göra att ansöka hos inskrivningsmyndigheten om utbyte av pantbrev (dvs du delar upp ett befitnligt pantbrev - det som så att säga ligger på toppen som säkerhet för lån 1 - i två eller flera). Vad förfarandet kostar vet jag inte, men ring inskrivningsmyndigheten de brukar vara hjälpsamma.

Alternativt frågar du banken om de går med på att ha andrahandspant i de inteckningar som långivare 1 har (banken går förmodligen inte med på det).



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.