Hej,som rubriken lyder så behöver jag lite råd men lån.
Vi köpte ett hus förra året som kostade 900.000:-
Vi har ett bolån på 750.000:- och ett topplån på 110.000:-
Vi fick nu huset värderat till 1.250.000:-
Så,borde vi försöka trycka in topplånet i bolånet?
 
Försöka går ju! men tror banker
behöver speciellt bevis för nya värderingen - sen använd lendo(eller liknande företag) för de gör bara en enda kreditprövning för ansökan till flera banker samtidigt, ansöker du själv så blir det kreditprövningar till varje bank du söker till, vilket ironiskt nog kan göra det svårare att få lån
 
Ring till din bank och hör? Har ni gjort något med huset som gjort att värdet ökat så pass mycket på ett år eller är det en spekulation beroende på hur marknaden ser ut?
 
använd inte lendo eller andra kreditgivare som håller på med blankolån. Det ser inte bra ut i kreditupplysningar.
Att man frågar om bolån från flera stora banker är inte lika farligt enligt min bankman,
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Som sagt,en mäklare har varit där och värderat huset nyligen och gav det utlåtande.
 
Instämmer med mellergard. Även om min rating sjönk när jag frågade runt hos 7 banker så såg bankerna det och förstod att flera banker kommer att lämna priser vilket höjde deras ambition.

Du är väl innan nya amorteringskraven så bara ring en mäklare för gratis värdering. Ta med det han säger till banken och säg att du vill trixa med lånet.
 
mellergard skrev:
använd inte lendo eller andra kreditgivare som håller på med blankolån. Det ser inte bra ut i kreditupplysningar.
Att man frågar om bolån från flera stora banker är inte lika farligt enligt min bankman,
Din bankman lurar dig för att du ska stanna kvar ☺️ Att bara fråga om möjlighet över telefon skadar inte, men - om man fyller i online och söker om lånelöftet till flera under kort tid så skadar det....speciellt sen när du väl lägger in den skarpa ansökan - så använd Lendo liknande är mitt tips - hamnade i den fällan i somras nämligen pga att jag hade frågat om lånelöfte från olika banker inför husköp och för att byta bank. Ingen bra grej...min kreditvärdighet gick ner från 100% till 50%
 
Korvmedbröd skrev:
Som sagt,en mäklare har varit där och värderat huset nyligen och gav det utlåtande.
Tror inte ett utlåtande gäller nämligen, det ska finnas skriftligt..dubbelkolla med mäklaren kanske?
 
Syren243 skrev:
Instämmer med mellergard. Även om min rating sjönk när jag frågade runt hos 7 banker så såg bankerna det och förstod att flera banker kommer att lämna priser vilket höjde deras ambition.

Du är väl innan nya amorteringskraven så bara ring en mäklare för gratis värdering. Ta med det han säger till banken och säg att du vill trixa med lånet.
Amorteringskravet har pågått sen i våras ☺️, alltså även innan 1 juli, då kravet började gälla, använde de flesta bankerna sig av det redan
 
Ändå.
Finns det ett kryphål att få omvärdera oftare än vart femte år OM man gör flera mellanstora renoveringar ex röksanerar, bytar alla golv, renoverar badrum och stammar etc.
 
Du kan väl omvärdera hur ofta du vill, det är bara anlita en mäklare och betala vad det kostar. Mäklare har ju ofta gratis muntliga värderingar, men ska du ha det på papper så du kan ta det till banken och använda det i en ränte-diskussion så kostar det.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Det är inte säkert att banken godtar en mäklare värdering rakt av.

Mäklaren måste vara "godkänd" av banken, dvs oftast att mäklaren har en god lokalkännedom och är väl förankrad på orten.
Det går alltså oftast inte att ta in en mäklare "vem som helst" för en värdering. Fråga banken vilken mäklare de godtar som värderingsman.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
roland53 skrev:
Det är inte säkert att banken godtar en mäklare värdering rakt av.

Mäklaren måste vara "godkänd" av banken, dvs oftast att mäklaren har en god lokalkännedom och är väl förankrad på orten.
Det går alltså oftast inte att ta in en mäklare "vem som helst" för en värdering. Fråga banken vilken mäklare de godtar som värderingsman.
Det är inte vad jag menar.
Enligt banken får man inte omvärdera mer än vart 5e år om man inte genomfört större renoveringar.

Tror ni det finns en möjlighet om man räknar samman flera mellanstora renoveringar och att man då lyckas få till en omvärdering redan efter 2 år från husköp?
 
Syren243 skrev:
Det är inte vad jag menar.
Enligt banken får man inte omvärdera mer än vart 5e år om man inte genomfört större renoveringar.

Tror ni det finns en möjlighet om man räknar samman flera mellanstora renoveringar och att man då lyckas få till en omvärdering redan efter 2 år från husköp?
Iofs så svarade jag på otsef:s inlägg, men oavsett när du värderar och om du lyckas omförhandla lånen så blir bankens troliga krav att värderingen skall göras av "godkänd" värderingsman/mäklare enligt inlägg 12, för att överhuvudtaget kunna höja lånen.
 
roland53 skrev:
Iofs så svarade jag på otsef:s inlägg, men oavsett när du värderar och om du lyckas omförhandla lånen så blir bankens troliga krav att värderingen skall göras av "godkänd" värderingsman/mäklare enligt inlägg 12, för att överhuvudtaget kunna höja lånen.
Jo jag borde svarat otsef
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.