Är snart dax att lägga om ett ettårigt lån, jag undrar vilka rättigheter man har? Är det fritt fram att byta långivare utan att behöva betala tex. ränteskillnadsersättning?

Skriv gärna annat man bör tänka på i samband med omläggning..
 
Om det är dags för villkorsändring på lånet så är det fritt fram att byta långivare. Men kolla med andra banker om räntan och spela ut dem mot varandra.
Lägg lånet rörligt om ni planerar att byta bank.
 
Jag är ingen expert på detta men vi lade om ett av våra lån i sommras och det var INTE bara att byta bank.

Vi har idag totalt 4 lån samt 6 pantbrev som täcker lånesumman. Enligt en "konkurrerande" bank till vår så var pantbreven utspridda mellan lånen d.v.s ett pantbrev fanns för flera lån. Detta gjorde att jag var tvungen att flytta alla lån samtidigt om jag skulle byta bank! Då de tre andra fortfarande var bundna så skulle det kosta oss en rejäl slant att flytta alla samtidigt.
Enligt bankmannen var detta inte speciellt "etiskt" utfört men dock juridiskt möjligt.

Så stäm av det först. Annars så skall det inte vara några som helst problem att byta bank. Man brukar både bli bättre bemött samt tjäna en slant på räntan...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.