Hej alla!
Jag är en gröngöling i bygg&lånbranschen men har vissa uppfattningar om hur det funkar med lån osv. En sån (miss?)uppfattning är att man kan lägga om ett låns (eller del av låns) bindningstid vid löptidens utgång. T.ex. om man har ett lån med 5-årig löptid och om räntebilden då löptiden går ut visar att det är mer fördelaktigt med 1-årig eller rörlig ränta är det fritt fram att (utan kostnader) binda (eller inte binda) lånet helt som man vill. När jag läser en del trådar på detta forum får jag intrycket att det kanske inte är så?? :-/
Hur är det egentligen?? ::)
 
Du har visst rätt. Ett femårigt lån omsätts efter fem år och då har du möjlighet sätta om det på annan löptid. Men vill du in & röra i lånet före omsättningsdagen får du räkna med en tilläggskostnad dvs ersätta banken för den ränteskillnad som uppstår fram till omsättningsdagen.

Men det skall i så fall vara en rejäl ränteskillnad eftersom du oftast får viss 'rabatt' på den nya räntan vid omsättningen om du inte gör någon förändring utan accepterar bankens nya ränta för de kommande, exempelvis 5 åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.