Det tycks vara en superenkel sak att lägga om de här 9-tillhållarlåsen till "lika låsning".
Det finns säljare på Tradera som gör det gratis, när man köper sina lås den vägen.
Jag har en bunt FAS 309 med samma nyckel, men också ett FAS 309 hakregel och ett FAS 237 altandörrlås som borde läggas om för att komma in i systemet.
Lokal låssmed tycker att det kostar 825:- per lås.

Någon som kan:
- rekommendera billigare entreprenör för omläggmningen
.- länka till en gör-det-självhandledning
 
Jag har samma problem och funderar på om det inte går att byta lås med någon annan. Priset blir då 30 kr för ett grönt post-kuvert istället för runt 800 kr till låssmeden.

Det borde gå lika bra att använda ett begagnat lås, så länge förra ägaren inte vet var låset ska användas. Men det är kanske ingen bra idé att ett lås skickas till den adress det ska användas på. :surprised:

Jag har bytt låsning på 9-tillhållarlås när jag praktiserade som låssmed för ungefär 10 år sedan. Nycklarna köptes nya med ny låsning men mässingsdelarna som byttes återanvändes, så det var en bra affär för låssmeden.

Men som sagt, det enklaste måste vara att byta hela låset med någon annan som oxå vill ha ny låsning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.