Jag undrar bara hur en ny bank gör när jag kommer till dem och har ett bottenlån på min bostad som är 90%? Alltså ett lån som är enligt den gamla modellen med 10% kontant och 90% i bottenlån. Idag är det 85%, lägger de resterande 5% som ett vanligt blancolån eller hur gör de? Känns inte så frestande att byta bank i sådana fall...
 
Jag har inte hört om någon som gjort så, men enligt reglerna när de infördes i fjol så ska det vara möjligt att få 90% i bottenlån om lånet härstammar från tiden innan de nya reglerna. Dock så kan ju den nya bankens interna regler sätta käppar i hjulen. Jag tror att vissa banker bara tillåter 75% i bottenlån.
 
Har idag lån enligt de gamla premisserna och hörde mig för om med banken om man kanske omvärdera huset efter lite renoveringar för att få bort topplånet, och isåfall skulle lånet göras om till de nya reglerna så det blev inget för min del då husvärdet var tvunget att ha gått upp närmare 40% sen 2009 då vi köpte det.
 
MoggeW skrev:
Har idag lån enligt de gamla premisserna och hörde mig för om med banken om man kanske omvärdera huset efter lite renoveringar för att få bort topplånet, och isåfall skulle lånet göras om till de nya reglerna så det blev inget för min del då husvärdet var tvunget att ha gått upp närmare 40% sen 2009 då vi köpte det.
Vilken bank har du?
 
Swedbank
 
Vi letade också ny bank vid 90% belåning i våras och då var det 85% botten + 5% blanco som gällde på samtliga banker vi frågade. Nu hade vi 5% att lägga in kontant/amortera så det blev aldrig något problem.
 
Kolla om du kan få det omvärderat av den nya banken direkt. Vi fick vårat omvärderat enligt något enkelt program dom hade. Visserligen var det inte vid bankbyte men det borde rimligen gå att lösa då med. Vi gick från 92% till ca 70% belåningsgrad. Huset är köpt dec. 2007.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.