Hej!

Jag och min familj är på jakt efter en villa på orten där vi bor (liten stad i södra Sverige). Vi har tittat på måååånga hus, men nu hittat ett urcharmigt hus i ett område där vi skulle vilja bo.

Huset är i behov av en del renovering (vilket därför syns på priset) vilket vi egentligen bara tycker är bra så att vi för forma det efter vårt eget behov och tycke.

Det som är i störst behov av renovering är taket - huset är ca 160 kvm stort, byggt 1934 och underhåll av tak är ordentligt eftersatt. Man kan se att betongpannor släppt, samt att taket bågnar på flera ställen inomhus. Trycker man på dessa områden känns området ändå ”fast” dvs man kan ej trycka upp taket igen. Vi har ej kommit upp på vinden för att se hur de ser ut där.

Vi räknar med att renovering av tak kan kosta runt 200k, låter de som en rimlig summa?
Har i skrivande stund kontaktat tre firmor för konsultation men tror att återkoppling kan dröja och vänder mig därför hit.
 
Mats-S
L Lenmad skrev:
Man kan se att betongpannor släppt, samt att taket bågnar på flera ställen inomhus.
Om du är säker på att det är betongpannor så har man högst troligt gjort en takrenovering tidigare och bytt ut tegelpannor mot betongpannor(?) Betongpannorna är betydligt tyngre, så har man belastat taket utan att ta hänsyn till den extra tyngden så är det möjligt att det fått sättningar pga den extra tyngden..

Hur ser taket ut på utsidan, dvs är ytan plan eller går den i "vågor"? Om det är i vågor stärker det teorin att taket har sättningar.

Notera att jag spekulerar utan att ha sett taket på plats, vilket är helt nödvändigt för att säkert kunna avgöra vad som ska göras samt kostnader. 200K är nog en absolut minimumsumma om ni tänker leja bort hela renoveringen till en firma.
 
Fixa detta själv!

Som pensionär hade jag annat att lägga pengarna på än att hyra in löst folk för 250 - 300 000 kr.

Specade vad jag ville i material
Köpte allt vid ett o samma tillfälle.
Enda sättet att få bra rabatt.

Kostade 100 000 kr.

Då ingick en begagnad Haki-ställning, som jag senare sålde hälften av.

Jösses, kastade bort en hel ledig sommar som pensionär.
Aldrig haft så bra betalt😋

Men visst.... Det beror på om det är viktigt att räkna tid. Ledighet är högt värderat nu för tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.