Hej,

enligt en byggfirma som jag hade kontakt med så kunde man lägga ett nytt tak på mitt befintliga plåttak (som är från 1963) utan att behöva riva bort det nuvarande taket. För det skulle både vara billigare och smidigare. Dock så kunde det komma lite extrajobb om man var tvungen att fixa på den bärande konstruktionen.

Det nya taket skulle tydligen va någon form av papp/filt......är det någon som har tips eller förslag på hur man gör. Tanken var att göra det innan man kommer för långt in på hösten.
 
Är det ett korrigerat plåttak? Isåfall skulle jag också rekommendera att lägga en isolerings-board på taket för att sen svetsa på ytpappen. På så sätt slutar taket att rosta och livslängden blir grymt lång.
Om du inte behöver isolera räcker det med en plyfa istället. Allting beror ju på vad du ska ha utrymmet till och hur stort det är?
 
Lånar tråden lite.

Har idag shingel-tak och fick beskedet från en att det var okej att lägga nytt papptak över detta. Det som idag är yttersta lagret blir underlagspapp. Är det korrekt att man kan resonera så?
Inget fel på shingel-taket idag - aningen torrt kanske - men vill föregå problemen som kommer om jag väntar för länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.