Jag har läst om att man kan lägga läkt direkt på ett befintligt papptak, för att sedan lägga nytt plåttak. Är det någon kunnig på detta, som kan upplysa om det är lämpligt på mitt tak. Huset är ett fritidshus från 70-talet med 18 grader taklutning.

Nuvarande takbeläggning är shingel, och i mitt vetande helt tätt, dock lite takbeväxning på det, som jag gissar att jag måste ta bort naturligtvis.
 
Taket är husets viktigaste del. Skulle jag vara dig så riv bort det gamla och lägg riktig underlagsduk och sen läkt o plåt. Du vill inte göra om det sen.
 
Skillnaden är ju, att arbetet blir mångdubbelt större plus risken för regn innan man fått på plåten.
 
Att riva tar max en dag om man är 2 eller fler. Sen får man kolla så spånten ser bra ut. På med underlagspapp och sen börja läkta.

Men visst blir det mer jobb. Regn har du presseningar för.
 
Jag har lagt plåttak direkt på befintligt papptak. Det är viktig veta i vilket skick undertaket, spånten, är, kan du , som jag kunde, inspektera från undersidan (vinden) så kan man lägga utan att riva bort den gamla pappen. Det jag gjorde, trotts att de jag rådfrågade inte tyckte det var nödvändigt, var att stryka ett lager med kall asfalt bara för att vara säker på att taket ska vara tätt.
// Hanela
 
Jag har också lagt plåttak på ett gammalt papptak. Jag lät pappen ligga kvar, såg bara till att den var hel och ren och fri från mossa och skräp. Det var snarast en fördel att ha pappen kvar, enligt plåtleverantören. Det finns i alla fall inget nackdel med detta.
 
Är taket tätt i dag lär det inte läcka om du lägger plåt utanpå det lär inte komma många droppar vatten på papptaket.
 
Väcker liv i en gammal tråd. jag har ett garagetak med Shingel byggt 2007, vad ska man titta på undertaket för att se om det funkar att ”smacka på” med takplåt?

Bakgrunden
Kommer att bygga ut garaget med carport framtill och slänga på plåt där så vill ha ett enhetligt tak som är lättare att installera solcellerna på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.