Hej!
Vi ska lägga nytt tak (tak från -69)
Taket består idag av plyfaskivor/plywood, läkt och betong pannor. Ingen underlagsduk och ingen nocktätning.
Undertaket är ganska fint, kanske skulle passa på att byta någon skiva, men långt ifrån alla är dåliga.

Nu till frågan: de offerter jag får rekommenderar att byta till råspont, bl.a. för att det är bra om jag ska ha solceller någon gång.

Är det nödvändigt eller är det nästan pengar i sjön. (Prisskillnaden med och utan råspontsbytet är högst signifikant)

Mvh
Cleiven
 
Nödvändigt är det ju inte, bevisligen har det kunnat ligga ett betongpannetak på i decennier utan att det hänt något. Jag vet inte varför det skulle bli problem för solceller längre fram, kanske sviktar det för mycket? Ett tredje alternativ att bara byta till råspont på sidan man tänker lägga solceller på i såna fall.

Underlagsduk/papp av något slag är dock ett måste.
 
surris
Inte nödvändigt att byta till råspont. Har du tillgång till taket via vind så går det förstärka taket underifrån för infästning av solceller (om du skulle vilja ha det i framtiden).
 
Tack för svaren, jag har god tillgång till vinden så det lät som en god idé att, vid behov, förstärka inifrån.
 
  • Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
C Cleiven skrev:
Tack för svaren, jag har god tillgång till vinden så det lät som en god idé att, vid behov, förstärka inifrån.
Jag håller helt med, det bör också utredas om takstolarna klarar tillkommande last av solceller, brukar inte vara så pass mycket, ca 50kg/m2 men det kan ju vara så att du behöver förstärka även dem i samma veva.
 
  • Gilla
Cleiven
  • Laddar…
Är det pannor idag? En kompis stod inför samma situation. Sluta med att dem tvätt och måla befintliga pannor med mycket gott resultat. Är verkligen ingen bygg expert men upp byggnaden på erat tak idag håller förmodligen inte rätt standard vid t.ex en besiktning? Och då bara lägga nya pannor måste ju vara endast estetisk och ingen direkt förbättring? // Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.