A
Hej, har rivit mitt sovrum då jag ska sätta nya väggar golv och tak.

Golvet är då frågan… har gjuten betongplatta.

när jag rev nuvarande golv (laminat) så hitta jag ett annat laminatgolv under som är plant och fint och tänkte ha som underlag och under det så ligger en plastmatta på bottenplattan.

Så som det ligger idag efter jag rivit bort ett golv är nuvarande ordning underifrån:
-bottenplatta
-plastmatta (golvplastmatta limmad på betongplatta)
-underlagsfoam
-laminat


Om jag ska lägga parkett på laminaten? Vad ska jag lägga för foam under? Med eller utan ångspärr?

Vet inte vad som ligger under plastmattan men har inga fuktproblem iallafall och golven jag rev var fina.

eller ska jag riva nästa laminatgolv också och lägga parket på plastmattan? Men då blir nivåskillnaden till andra rum större.


Om det ligger någon form av fuktspärr under den gamla plastmattan och jag lägger en fuktspärr till, kan det bli problem då?
 
Redigerat:
Vad är det för ”plastmatta” du menar?
Är det åldersbeständig plast eller är det ursprunglig golvmatta som är limmad på plattan?
Jag skulle oavsett absolut inte lägga någon parkett ovanpå ett laminatgolv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
X Xaktly skrev:
Vad är det för ”plastmatta” du menar?
Är det åldersbeständig plast eller är det ursprunglig golvmatta som är limmad på plattan?
Jag skulle oavsett absolut inte lägga någon parkett ovanpå ett laminatgolv.

Menar plastgolvmatta limmad på plattan, får man fråga varför du inte skulle gjort det?
 
A
Bestämt mig för att riva bort alla golv utom original plastmattan som ligger limmad på betongplattan, den var plan och fin.

En annan fråga, när jag rev ut original garderoberna visade sig den gamla garderoben stått på öppen betongplatta direkt utan något emellan.

jag hade lite överbliven ångspärr jag tejpade på betongplattan och skarva ihop med plastmattan.

är det OK eller skulle jag ställt de nya garderoberna direkt bottenplattan som de gamla gjorde?
 
  • Ångspärr tejpats på betonggolv vid före detta garderobsplats, med angränsande trägolv synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hej

Om det har stått så utan problem så spelar det ingen roll. Din folie gör sannolikt ingen skada, kör på. Om du har en limmad plastmatta som ligger på ett väl uttorkat betonggolv så tror jag det räcker som fuktspärr på övriga ytor.

Kör på! En foam emellan blir nog bra. Det viktigaste är att kolla med en lång rätbräda att underlaget verkligen är plant. Om du skall ta bort laminatgolvet/plastmattan är väl även en fråga om slutlig bygghöjd, hur väl det ansluter till angränsande rum och hur mycket du har att spela på vad gäller dörr och dörrkarm.

Dina nya garderober ställer du med fördel på masonitremsor om dom har ben, annars blir de svåra att justera in.

Lycka till!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C camelspin skrev:
Hej

Om det har stått så utan problem så spelar det ingen roll. Din folie gör sannolikt ingen skada, kör på. Om du har en limmad plastmatta som ligger på ett väl uttorkat betonggolv så tror jag det räcker som fuktspärr på övriga ytor.

Kör på! En foam emellan blir nog bra. Det viktigaste är att kolla med en lång rätbräda att underlaget verkligen är plant. Om du skall ta bort laminatgolvet/plastmattan är väl även en fråga om slutlig bygghöjd, hur väl det ansluter till angränsande rum och hur mycket du har att spela på vad gäller dörr och dörrkarm.

Dina nya garderober ställer du med fördel på masonitremsor om dom har ben, annars blir de svåra att justera in.

Lycka till!

Aa det har stått så sen huset byggdes 65, inga fuktskador från plattan på garderobstommen

tack för bra svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.