Golvrenoveringarna fortsätter!

Nästa rum på tur är köket där det nu ligger ett laminatgolv (träimitation) som är totalt utslitet. Det är dessutom dåligt monterat från början och det sviktar rejält på flera ställen. Har lyft lite på golvet och det är lagt direkt på ett undergolv av granbräder (1930-tal). Golvet är rejält ojämnt på sina ställen, speciellt i den skarv som finns där en gammal vägg stod.
.
Fråga 1: Hur hade ni gjort för att få till ett lämpligt underlag för ett nytt golv?

Nästa fråga hör egentligen inte hemma i denna kategorin: Köket är utan tvekan huset kallaste rum, eftersom den enda radiatorn är inbyggd i ett köksskåp. En kall vinterdag är det max 15 grader i köket. Hade varit väldigt skönt med golvvärme.

Fråga 2: Är det möjligt att lägga in golvvärme i mitt fall?
 
Har gjort på två olika sätt med spontat undergolv.
Är det mindre svackor så har jag jämnat ut golvet med lumppapp i lager.
Ett betydligt mera ojämnt golv har jag bytt ut till golvspånskivor. En fördel man får då är att man kan fylla bjälklaget mot yttervägg med isolering och det påverkar verkligen temperaturen i rummet som du verkar ha lite problem med.
Brukar dela isoleringsskivorna så att jag fyller 600mm innåt rummet.
Så med dina värmeproblem skulle jag riva upp det gamla golvet, fixa till isolering och sedan lägga in golvspån som du väger av så det blir plant.
Ingen golvvärme utan att först ha en bra isolering, men det kanske räcker med att fixa isoleringen.
 
Tack för svar!
Jag är osäker på om det är golvisoleringen som är orsaken till kylan i köket. Under köket finns en källare. Den är iofs också oisolerad, men där finns både värmepanna, tvättmaskin och torktumlare. Det är sällan det går under 15 grader där nere. Hela huset är väldigt dåligt isolerat (två rader tegel med luftspalt), och jag tror att kylan mest beror på att jag inte har någon fungerande värmekälla i rummet.

Har bytt ut nästan alla fönster i huset mot superisolerade, men det har inte märkts en jota på värmeräkningen. Det var inte fönstren som var orsaken till värmeförlusterna (en dyrköpt erfarenhet). Och att fylla luftspalten med isolering i ett hus från 1936 frånråder varenda fackman på området...

Tillbaka till golvet: Hade kunnat tänka mej en "halvdan" lösning eftersom jag troligen behöver byta ut köksinredningen inom 5-7 år. Den är fullt fungerande, men den är från runt 1990 och börjar bli ganska slilten på sina ställen. Då vore det läge att göra en totallösning med golv, vattenburen golvvärme och ny köksinredning. Som nyskild och fullbelånad finns det dock inte utrymme till några excesser just nu.

Finns det inte någon lösning som heter:
- jämna till undergolvet på något sätt
- lägg tunn isoleringsplatta
- lägg elektrisk värmeslinga modell billig
- lägg på nytt golv

Något som kan funka för att öka komforten i 5-7 år, inte för att fungera som värmekälla i rummet. Jag har noll kompetens så jag är glad om ni tar ner mej på jorden!
 
Kan du riva bort det befintliga laminatgolvet, skruva fast grangolvet ordentligt och sedan slipa och lacka eller måla det så borde det vara en billig och snygg lösning. Laminatgolv känns kalla, trägolv känns varma.

En trasmatta av plast kanske kan fungera i köket, ellos har en bunt att välja på.

Kan du sätta in en eller flera konvektorer, typ kickspace, under köksskåpen så borde golvet kännas varmare eftersom de blåser ut varmluft.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Laminatgolv känns kalla, trägolv känns varma.
Vill inte vara oförskämd men detta gällde när golven dök upp på -80 tal och de billigare sorterna idag som hade/har en plastigare yta.
En bekant som påstod detsamma, och att laminatgolv kändes hårdare, fick chansen att känna skillnad i våras mellan laminat och trägolv där han "tvingades" att erkänna att laminatgolvet dessutom var tystare (iochförsig med en 2mm underlagsskiva) Ett modernt laminat kontra ett trägolv med lack är ingen skillnad.
 
AndersS skrev:
Vill inte vara oförskämd men detta gällde när golven dök upp på -80 tal och de billigare sorterna idag som hade/har en plastigare yta.
En bekant som påstod detsamma, och att laminatgolv kändes hårdare, fick chansen att känna skillnad i våras mellan laminat och trägolv där han "tvingades" att erkänna att laminatgolvet dessutom var tystare (iochförsig med en 2mm underlagsskiva) Ett modernt laminat kontra ett trägolv med lack är ingen skillnad.
Lite off-topic är men vad har du använt dig av för laminatgolv Anders? Jag ska byta golv på hela övervåningen och det är ju viss prisskillnad på laminat och parkett helt klart. Däremot om jag väljer laminat så ska det vara av bra kvalitet och inte något 59:- golv.
 
Jag har kört med Pergo Laminat som fungerat bra och vi har valt den "gröna" kvaliten som kallas Living Expression.
Men det finns ju olika egenskaper beroende av vilket mönster du väljer.
Sedan har jag inte använt foam som underlag utan lumppapp eller underlagsskiva 1,6mm beroende av undergolv och vad laminatgolvet har för egen dämpning.
Har även lagt ett golv med Kronoflooring Mystyle, den modell som heter New Extravagance och högblankt som utseendemässigt är snyggare, hållbarhet vet vi inte ännu då det bara är 2år. Men här kan du inte stå och säga att det är laminat, finns flera som gissat på ett dyrare trägolv med extra lackskick.
http://www.mystyle-flooring.com/en-wohnwelt-new-extravagance
 
En snickarnbekant tipsade om att i "groparna" i golvet hälla dit flytspackel för att jämna till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.