Hej!

Vi bor i ett 1,5 plans villa (år 78-79) med platta på mark och kollar lite på att byta golv i 1-2 rum på bottenplan(1 sovrum, 1 V-rum). lyckades kolla under golvet i sovrummet via dörr tröskeln och vad det ser ut som ligger det Golv-Foam-betong. såg ut som det varit matta innan då det syntes lite limrester.

Nuvarande golv i båda rummen är klickgolv och ska bytas till nya klickgolv. Långsidorna på golvet har fläkt upp sig så golven är vågiga, v-rum är värst men det är ca 10-15år och sovrumet är 5-10år så vet inte om det är pga fukt under eller av ålder/slitage/Våt torkat golv?

V-Rum är anslutet till köket via ett valv och sovrummet ligger vägg i vägg med V-rum och har dörr ut till hallen som sitter ihop med köket (kök+hall har stengolv). så det är lite svårt att höja golvet utan att få trösklar överallt.

Så är det bara lägga på samma sätt eller ska det vara typ plast/ångspärr under med? eller behöver man mekaniskt ventilerat golv?
 
Jag brukar lägga åldersbeständig plast i botten och överlappar våderna ca 10 cm sen på med foam och golv så ska det hålla.

Kan lätt bli att skarvarna reser sig med sådana golv om man är för generös med vatten vid städning också
 
BirgitS
Det finns också foam med inbyggt plastskikt. Jag har för mig att en sån foam heter Tuplex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.