Skall lägga om taket, pannor och gammal läkt är nere.
Är nu i tagen att laga rutten spont och att riva den gamla takpappen.
Byggt en byggställning och rännkrokar, takfotsplåt är snart på plats och första våden av ny takpapp skall väl vara av mindre problem att få på plats.

Problemet blir våd 2, 3, 4 o.s.v. lika så men ströläkten, hur gör man rent praktiskt med dessa?

Har ett rätt brant tak c:a 30°

Mvh
 
Håller precis på med samma sak som du, många nävar rutten spont...
Vet inte om det var så man gjorde förr i tiden men 1cm överlapp på pappen räcker inte... :)
Lägg sedan till att ströläkten är ca 5mm hög så det har samlats mycket skräp under pannorna.

Förstår inte riktigt vad du har för tankar ang. ströläkten, men den ska ligga med cc60 spikas fast med 75mm galvad spik om jag har rätt, så gör jag i alla fall. :)
 
janwide
Antar att du undrar hur du ska kunna komma upp med nästa våd när du inte har något att klättra på?
I så fall kan du allteftersom spika eller enklare, skruva, provisoriska läkt som får bilda stege under arbetet. Dessa tar du sedan bort och ersätter med den riktiga läkten. Skruvhålen kan du dutta igen med takklister.
 
janwide skrev:
Antar att du undrar hur du ska kunna komma upp med nästa våd när du inte har något att klättra på?
I så fall kan du allteftersom spika eller enklare, skruva, provisoriska läkt som får bilda stege under arbetet. Dessa tar du sedan bort och ersätter med den riktiga läkten. Skruvhålen kan du dutta igen med takklister.
Precis, det är det jag undrar jag över...
Sätta takpapp så skulle man kunna sätta en regel i överlappet, där kommer ju hålen att täckas av den övre pappen men ströläkten, då är ju all papp satt, då kan man ju inte spika nått "trappsteg" eller nått...
 
janwide
Sedan sätter du ströläkten så långt du når. Spikar bärläkt så att du når längre osv.
 
Ja just det. Ströläkten får bli i bitar och inte hela längder.
 
ströläkten tar du i hel längd.
låt den sticka förbi nockplankan.
du måste ändå mäta in läkt avståndet så upp til nock måste du för att få fram måttet som skall delas in.

mvh
estwing
 
Tänkte att den var i vägen när man skall lägga pappen när man kommit upp en bit.
 
jomen du pappar allt först å sen läktar du upp ditt tak.
att spika små bitar å bomba taket med spik som du tänkt är ingen bra ide alls.
en ströläkt näster man upp bara.
sen nä'r du spikar bärläkten det är då du drar till allt.
30 grader klarar man att gå på.
 
Ja, kan man gå på det så skall det säkert funka. :)
 
Mjaha, estwing, men hur gör man om det är 45 graders lutning och det inte är så lätt att gå på då? Om två veckor ska taket upp på min utbyggnad och jag satt precis och funderade på detta :)
 
Skylift?

/John
 
C
Det beskrevs tidigare. Man spikar fast steg i taket av nåt skräpvirke (eller skruvar), sen när man har gjort klart och tagit bort stegen så kletar man igen hålen med klister.

Grejen är att bärläkten spikas med 3"-spik genom ströläkten, så egentligen behöver man inte spika ströläkten särskilt mycket. Jag satte två spik i varje bara. Sen kan man klättra på bärläkten som man redan har fått fast allteftersom man fortsätter.

Blir det riktigt brant, vi har exempelvis en bit av taket som är 78 grader, då börjar det nog bli frågan om skylift eller om man rent av kan ställa stegen mot.

En annan variant är att börja med takpappen uppifrån, man rullar ut nästa våd ovanpå den förra, och lägger sedan rätt skarven genom att dra över den övre våden över den undre. På så sätt behöver man inte göra några hål utan kan använda stegen som man redan har i sponten (när man lägger nytt tak eller byter spont måste man ju ändå ha att gå på medan man lägger sponten).

Lycka till, och säg till om jag var otydlig, jag gick upp 3:30 imorse, så jag skyller isåfall på trötthet.
 
Ok, tack för en utförlig beskrivning! :)

Jag gillar dock tanken bättre på att sätta upp korta bitar ströläkt undan för undan. Kanske enmetersbitar med två spik i varje? Det finns väl ingen större nackdel med det jämfört med att få hela längder ströläkt?
 
Redigerat:
injonil skrev:
Mjaha, estwing, men hur gör man om det är 45 graders lutning och det inte är så lätt att gå på då? Om två veckor ska taket upp på min utbyggnad och jag satt precis och funderade på detta :)
nu va TS ej fråga om sitt tak 45 grader utan han skrev 30 grader.
så man får hålla sig till det han skrev.
jag har 72 grader på mitt mansard tak:wow::wow:.
jag har hela läkt sam pappade allt.
byggde en ställning.

men har man 45 grader så kan man börja pappa taket uppifrån å gå neråt. då står man på den gamla läkten å river med sig å pappar.
när man pappat klart tar man HELA ströläkt.

mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.