Hejsan,

Står inför en utmaning inom en snar framtid. Ska tids nog lägga om en del gräsmattor som vi har. Problemet är de är vansinnigt misskötta. Om det bara hade varit mossa så hade jag varit överlycklig. Nu är det mycket rotogräs, fiblor mestadels (i stoooora mängder).
Vi har kommit fram till att det är omöjligt för oss att arbeta bort problemen och få en fin gräsmatta genom att försöka ta bort ogräs och göda rätt. Det är för mycket, och för stora ytor.

Det är ungefär 1000m2 sammanlagt.
Hur ska vi göra för att lägga en ny?

Fräsa upp den gamla mattan? (Innebär att vi kommer ha rotogräs spritt över hela ytan).
Gräva bort den gamla? Hur i så fall? För hand tar evigheter. Finns det någon maskin man kan hyra som klarar jobbet?

Vi kommer lägga på ett nytt lager jord och sedan rulla ut gräs. (Alternativt så, dock är rullgräs väldigt käckt).

Vad har ni för några tips?

Mvh

Stefan
 
Man kan döda ogräs genom att täcka marken med svart plast har jag läst i nån tråd, sen rullar man ut ny gräsmatta.
Så gjorde inte vi iofs, vi rullade ut ny ovanpå den gamla ogräsodlingen :) fyllde på med jord och grus där det var ojämnt bara. Fast då växer en hel del ogräs upp igenom den nya gräsmattan märkte vi men det bekämpas mekaniskt varje vår vilket håller det i hyfsat schack men någon perfekt golfgreen har vi inte.
 
Jan-Å skrev:
Man kan döda ogräs genom att täcka marken med svart plast har jag läst i nån tråd, sen rullar man ut ny gräsmatta.
Så gjorde inte vi iofs, vi rullade ut ny ovanpå den gamla ogräsodlingen :) fyllde på med jord och grus där det var ojämnt bara. Fast då växer en hel del ogräs upp igenom den nya gräsmattan märkte vi men det bekämpas mekaniskt varje vår vilket håller det i hyfsat schack men någon perfekt golfgreen har vi inte.
Tack för förslaget, men blir det inte lite knöligt att täcka 1000m2 med plast i 1-2 år? (Tar väl så lång tid att ta knäcken på ogräset tror jag).

Hur gick ni tillväga?
 
Jo knöligt blir det :)
Vi hade efter att ha grävt upp grunden, fixat dränering och dagvatten och V/A en tomt som bestod av blålera blandad med matjord och grus. Istället för att förbereda tomten för gräs över sommaren målade vi fönster och böt ut köket så när hösten kom hade vi ogräs överallt. Det var alla sorter från såna som kröp efter marken till dom som var dryga metern höga.
Ambitiöst började jag gräva upp allt och köra bort det till sopstation men när 2/3 var kvar att gräva så var tiden ute, gräsrullarna skulle levereras till helgen så jag slog av resten med röjsågen. Grävde bara upp stora tuvor och jämnade sen ut marken men hade inte jord så det räckt utan körde på grus på stora delar också.
Sen rullade vi ut gräset och vattnade.
Gräsmattan växer och frodas men visst är den uppblandad med sånt som inte hör dit på sina ställen. Vi ser gräsmattan som ett täcke över blåleran och har successivt lagt plattor,grus och byggt förråd samt planterat buskar på ytan. Nu närmar vi oss att bli klara nästa år och då får vi nog göra om en del av det gräs vi ska behålla men mycket växer och är helt ok också.
 
Spraya på Roundup. Låt verka. Rulla ut ny matta. Eller lägg på 5 cm jord och så. De funkar!
 
kamilenski skrev:
Spraya på Roundup. Låt verka. Rulla ut ny matta. Eller lägg på 5 cm jord och så. De funkar!
Jo, men vart hittar man roundup för 1000m2? En liter räcker ju inte långt :p
Sedan undrar jag hur så mycket kemiskt bekämpningsmedel påverkar jorden och växtligheten efteråt?
 
stew skrev:
Jo, men vart hittar man roundup för 1000m2? En liter räcker ju inte långt :p
Sedan undrar jag hur så mycket kemiskt bekämpningsmedel påverkar jorden och växtligheten efteråt?
Den försvinner... Annars hade man inte rekommenderat den. Jag köpte min för nåt år sen i 5 liters dunkar.
På Optimera. Tydligen kan man beställa den i 10 liters dunkar med. Då blir det billigare.

http://www.plantigo.se/ogras-mossa/roundup-quick-5-l-pump-spray.html

http://www.monsanto.ca/weed_control/ag_herbicides/roundup/west/high_concentration.asp

Det är bara att googla och ringa.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Den försvinner... Annars hade man inte rekommenderat den. Jag köpte min för nåt år sen i 5 liters dunkar.
På Optimera. Tydligen kan man beställa den i 10 liters dunkar med. Då blir det billigare.

[länk]

[länk]

Det är bara att googla och ringa.
Ok.

Hur stor yta behandalde du, och hur mycket gick åt? (mellan tummen och pekfingret)
 
I mitt fall ca 750 kvm och 15 liter. Men jag visste inte att man kan köpa det som refill / 10 liters dunkar.
Har man inte i huvudet får man ha i - plånboken :D
 
Hej!
Vi undrar också hur vi ska göra!!?? Vi har köpt mossupprivare, plockat ogräs i timmar, lagt ut stroller trippel, kört med gräsmattedress men likväl är gräsmattan full av ogräs!
Vad gör man? Tacksam för alla svar.
Mvh Susanne
 
SusanneK skrev:
Hej!
Vi undrar också hur vi ska göra!!?? Vi har köpt mossupprivare, plockat ogräs i timmar, lagt ut stroller trippel, kört med gräsmattedress men likväl är gräsmattan full av ogräs!
Vad gör man? Tacksam för alla svar.
Mvh Susanne
Fortsätt med detta.

Plocka bort ogräs och så ny gräs. Skydda med lite sand mot fåglarna. Vattna och klipp ofta,
 
I min värld så överlever inte ogräs om man hela tiden klipper av det. Så låt det vara men klipp ofta och göd gräset så det frodas och kväver ogräset.

Men jag kan ha fel.

Protte
 
prototypen skrev:
I min värld så överlever inte ogräs om man hela tiden klipper av det. Så låt det vara men klipp ofta och göd gräset så det frodas och kväver ogräset.

Men jag kan ha fel.

Protte
Det stämmer i min värld med.
Men ibland får min hustru hjälpa till.
 
Vi la gräsmatta förra året på ca 250 m2 som hade varit igenslyad och efter att slyn var bortrensad växte där mest kirskål. Hade minigrävare här och planerade om lite jordmassor, sedan 5cm matjord innan utrullning av färdig gräsmatta. Men det var också en plätt ca 25 m2 som vi inte hade bestämt vad vi skulle göra av. Men när vi tog hem rullarna så bestämde vi oss att lägga gräs också där trots att marken inte var förberedd. Hade bara trimmat ned kirskålen sedan gräsmattsrulle direkt på. Gräsmattan tog sig mycket bra där också. Enda skillnaden var att i början när man inte klipper så växte det upp kirskål i alla skarvar. Men den har försvunnit sedan man började klippa gräsmattan.
Därmed inte sagt att det funkar alltid att slarva med underarbetet men det funkade denna gång..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.