Hej,

jag skall lägga ner en PEM slang från brunnen till stallet och sedan från stallet till huset (jag skall flytta pumpen och hydroforen).

Hur djupt måste slangen ligga (bor i skåne, svalöv)?
Skall PEM slangen ha något skydd eller lägger man den rätt ner?

/N
 
frostfritt djup i skåne borde ligga på 1,40 kankse, ta några extra cm så är du säker.

jag skulle inte idas ha någon skyddsslang.o ser nästan aldrig någon som har det

/rörmokarn
 
Men lägg för all del inte sprängsten direkt på slangen, lite sand direkt på slangen är inte helt fel.

Protte
 
Frostfritt i skåne? Är inte det 1cm ;)
Byggnadsnämnden kan svara på hur djupt det skall vara just hos dig. Pem-slang är som redan svarats gjord för att grävas ner oskyddad.
 
Redigerat:
Mikael_L
Vi la ca 1 dm stenmjöl både under och över slangen, då vi har ganska grova stenar här och där i marken.Då kan vi känna oss säkra på att ingen sten skaver hål i slangen efter några år.

Ligger slangen tjälfritt, vilken den ska göra, så borde det inte röra sig så mycket i marken och risken för "hålskav" borde vara minimal tycker jag.
Men vi gjorde så i vilket fall, då vi ändå hade en hög med stenmjöl där.
 
Det frostfria djupet är även beroende på markförhållandena, en skottad garageuppfart går mycket djupare än en orörd snötäckt åker, som exempel. Det kan skilja rätt mycket. Det är en lärdom man fick i det militära.

Följande tumregel gäller nog än.

Skåne, längs kuststräckan söder om Kalmar och längs västkusten upp till Bohuslän är frostfritt djup ca 1 meter, på sydsvenska höglandet och i Mälardalen ca 1,5 meter och i Norrland mellan 2 och 2,5 meter.



Jag undrar vilket år tjälen i Skåne senast gick ned till 1 meter? Måste ha vart under kriget 1940-41. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.