Ska lägga marksten (betong 350*350mm) på en uteplats. Har grävt ur ner till naturlig jord (hård sand). Tänkte fylla med bergkross (0-16?) och packa innan jag lägger sättsand och plattor. Vad är minsta tjocklek på lagret med bergkross? Funkar det med 5-10 cm? Marken under är hårt packad sand.

Funderar också på om man kan ha stenmjöl istället för sättsand.
 
Du ska ha ungefär 5cm stenmjöl under plattorna, sen kan du fylla resten av utrymmet ner till grusen med bärlager.
 
Att lägga mindre än 20cm bergkross, tex 0-32, tror jag är helt verkningslöst.


.....om du har sand under, är det då inte bara att köra på med sättsanden direkt? Bärlager skulle jag vilja lägga om jag hade jord eller lera under.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att lägga mindre än 20cm bergkross, tex 0-32, tror jag är helt verkningslöst.


.....om du har sand under, är det då inte bara att köra på med sättsanden direkt? Bärlager skulle jag vilja lägga om jag hade jord eller lera under.
Jo, om det funkar att göra så. Vill bara kunna få det stumt och slätt med padda (som det beskrivs på alla ställen).

Jag har makadam (8-16 tror jag) över, kan jag bottna med det? Eller rör det sig för mycket?

Har grävt ur 18-20 cm så det blir mycket sättsand om jag inte fyller med annat.
 
15cm 0-32 bergkross och sedan 5cm stenmjöl kanske är en bra kompromiss då?

Liknar det jag gjorde här på ovanpå lerjord, men jag hade 20cm kross.

8-16 dränerar nog mer än det stabiliserar och du har ju sand under så drän behövs nog inte.

....å andra sidan, fulblandar du ditt stenmjöl 0-8 med 8-16 så får du ju någon fulvariant av 0-16 som kanske funkar, bara för att bli av med makadamet. Killarna på grustaget kommer ju bränna en säkring om du säger att du gör så men det fungerar säkert rätt ok....
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
15cm 0-32 bergkross och sedan 5cm stenmjöl kanske är en bra kompromiss då?

Liknar det jag gjorde här på ovanpå lerjord, men jag hade 20cm kross.

8-16 dränerar nog mer än det stabiliserar och du har ju sand under så drän behövs nog inte.

....å andra sidan, fulblandar du ditt stenmjöl 0-8 med 8-16 så får du ju någon fulvariant av 0-16 som kanske funkar, bara för att bli av med makadamet. Killarna på grustaget kommer ju bränna en säkring om du säger att du gör så men det fungerar säkert rätt ok....
Grejen är att inom vissa delar av ytan är sanden så hårt packad att jag måste ha spett eller hacka för att få loss mer material. Till och med berg i dagen på nåt ställe. Så jag kommer max att få plats med 5 cm plus stenmjöl/sättsand på vissa delar. Därav tanken att skippa bärlager, bara bottna med lite makadam och sen 5-8 cm stenmjöl som jag paddar. Finns ju inget under som kan svikta.
 
Har du så bra underlag så lägg bara 0-8 stenmjöl som du lägger plattorna i. Vi snackar trots allt bara om cm hit och dit...
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Har du så bra underlag så lägg bara 0-8 stenmjöl som du lägger plattorna i. Vi snackar trots allt bara om cm hit och dit...
Det var så jag hoppades kunna göra. Är det nån nackdel att lägga makadam (8-16) i botten för att jämna ut där jag har större djup? Och sen lägga ordentligt med 0-8 ovanpå.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Det var så jag hoppades kunna göra. Är det nån nackdel att lägga makadam (8-16) i botten för att jämna ut där jag har större djup? Och sen lägga ordentligt med 0-8 ovanpå.
0-8 bär rätt bra om man lägger tunna lager(<20cm) och dessutom paddar det ordentligt.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Nackdelen är att mjölet sipprar ner i makadamen och du får sättningar.
Då får du lägga duk emellan och det känns ganska överarbetat
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Nackdelen är att mjölet sipprar ner i makadamen och du får sättningar.
Då får du lägga duk emellan och det känns ganska överarbetat
Tack! Då lägger jag bara ut duk och ber om mer stenmjöl istället!
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Pratat med grusfirman nu, som bekräftar viss risk för att stenmjölet sipprar ner om jag lägger makadam under. Jag kommer dock att lägga nån decimeter av det i gropar innan jag lägger på markduken för att inte få mer än 20 cm lager m stenmjölet.

Leverantören rekommenderar 0-4 istället för 0-8.
 
Om du blandar ut din makadam med stenmjölet så sipprar det inte ner...

0-4 eller 0-8 tror jag är en smaksak.
 
  • Gilla
Krisu
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du blandar ut din makadam med stenmjölet så sipprar det inte ner...

0-4 eller 0-8 tror jag är en smaksak.
Kommer tyvärr inte att kunna blanda i förväg eftersom jag måste skotta ner makadamen i gropen för att lastbilen ska kunna komma intill och tippa stenmjölet i där. Men jag tror det löser sig. 5-10 cm makadam med 10-20 cm stenmjölet på, padda ordentligt. Ska ju inte bli nån körbar yta.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.