Ska lägga om min garegeinfart med marksten 350x350x5 alternativt 175x175x5. Efter att ha läst lite om marksten rekommenderas att man lägger den i "förband", dvs man förskjuter nästkommande stenrad en halv sten. Av estetiska skäl önskar dock min fru att de ska ligga som ett rutnät som på ett shackbräde.

Är det någon som har testat detta, eller sett hur det blir på någon garageuppfart med ett sådant rutnät?
 
Redigerat:
Funderingarna jag har kring att lägga stenarna som i ett shackbräde är om de "sätter sig lättare" eller förskjuter sig från platts. Det kanske inte har någon större betydelse än om man lägger dem halvt om halvt förskjutna gentemot som ett "rakt" rutnät.

Har själv sett att flera har lagt stenarna i ett rakt rutnät på sina uteplatser och gångar med ett lyckat resultat. Har däremot inte sett någon lägga stenarna i ett rakt rutnät på sin garageuppfart, där ligger alla i "förband" dvs nästkommande rad en halv sten förskjuten. Men även där stenarna ligger i "förband" på garageuppfarterna så har många av stenarna satt sig.
 
Skall du ha plattor eller marksten? Plattor benäms i storlekar 30x30 - 35x35 osv, markstenen är mindre i storlekar oftast runt 21x14

Förbandet är fördelaktig gentemot att stenarna låser varandra. fog mot fog resulterar i att, när du svänger med hjulbasen kan plattorna vrida sig. Skall du ha dom på garageuppfarten rekommenderas en tjocklek på 6-7cm, underarbetet är annorlunda med gentemot tex gångvägar av ovanstående exempel.

Om stenarna sätter sig beror det på slarvigt underarbete. Underbyggnaden är halva jobbet.

Mvh
 
Redigerat:
Storleken på stenarna/plattorna är 350x350x5 alternativt 175x175x5. Det som kommer att rulla upp och ner på garageinfarten är en V60. Ok, så plattorna/stenarna kan vrida på sig lättare om fog är mot fog, detta låter ju rimligt. Har du sett detta?
 
Jag har inte sett det "live" men sett exempel på där det hänt, dock med tyngre trafik som lastbilar. Rut-konceptet kan mycket väl funka, men rekommenderas att läggas i förband. Om du väljer ditt andra alternativet ha i beaktning att om tyngre fordon kommer in så kan det resultera i vridning.

Vad har du haft för beläggning på uppfarten innan? Hur ser underarbetet ut? 35-plattorna måste vara minst 7 cm för att klara trafikbelastningen och markstenen är jag tyvärr osäker på.
 
Kan räcka med 50mm plattor, kolla med leverantören. Starkas Siena 350x350x50 är godkänd för garageuppfart tex. Går du in på Starkas hemsida och laddar ner deras broschyr så har du all info om deras plattor/marksten. På s.32 i denna finns även en miljöbild med rutmönster som du önskar.
Mvh
 
Om underarbetet är bra och bärkraftigt så är det inga större problem.
Med tiden uppstår nedsänkta hjulspår där man dagligdags kör. Det gör det oavsett hur bra underarbete man gör, men ju bättre underarbete desto längre tid innan hjulspåren sätter sig.

Hållbarhetsmässigt funkar det nog ok med 5 cm stentjocklek, men ju tjockare sten desto stabilare ligger den.

Ska du inte ha förskjutet förband så gå på den mindre stenstorleken. Ju större sten desto känsligare.
 
källare: Jag tycker de är knepigare att få de bra på schackrutigt då inte alla stenar tyvärr är identiska. Blir väldigt lätt förskjutet någon millimeter åt något håll och då ser de för jävligt ut. Dessutom har du då två linjer som måste bli 100, de är inte lätt men de går. Annars kan man ju rama in det med rullskift etc ändå.
 
  • Gilla
slaneby
  • Laddar…
Vad har du haft för beläggning på uppfarten innan? Hur ser underarbetet ut? 35-plattorna måste vara minst 7 cm för att klara trafikbelastningen och markstenen är jag tyvärr osäker på.

- Idag ligger det 40 år gamla plattor på vanliga fyllnadsmassor samt ett par cm grus. Har tänkt att gräva bort 30 cm och lägga duk och 0-32 samt sättsand. Det är just starkas stenar jag tittat på och där verkar det vara ok med 5cm plattor/stenar, men det kanske är en tveksam tjocklek.

Jag tycker de är knepigare att få de bra på schackrutigt då inte alla stenar tyvärr är identiska. Blir väldigt lätt förskjutet någon millimeter åt något håll och då ser de för jävligt ut. Dessutom har du då två linjer som måste bli 100, de är inte lätt men de går. Annars kan man ju rama in det med rullskift etc ändå.

- Ja, det kan jag tänka mig att det ser illa ut om man inte kan få det helt rakt. Garageinfarten är ju ändå 14 meter. Vad menar du med rullskift?
 
Skriver det här igen, varför gräva bort och lägga dit material igen?! Förstår mig inte på folk som rekommenderar det, marken är ju redan hård!

Rullskift är att du ramar in hela ytan. Lätt att se och göra men svårt att förklara.

http://www.utbybetongvaror.se/inspiration.html

Där i höger finns en bild under grundmönster, dock avlånga sten men principen är densamma.
 
  • Gilla
JoakimJohansson och 1 till
  • Laddar…
Precis som Huntelaar skriver är det dubbla jobb, är ytan redan gjord en gång behöver du inte göra om underarbetet så länge det inte ofattar slarvigt underarbete.

Mark-ama rekommenderar 20-25cm bärlager med 0-32 trafikklass 0. Detta skall paddas minst 6 överfarter, kolla hur många dm paddan komprimerar. Sen 5cm sättlager 0-8, 2-4 eller motsvarande på det.

Tryck i en geotextil som avskiljare mot underliggande material om du väljer att gräva ur.
 
Redigerat:
Oavsett om underarbetet var skit år 1970 så har marken satt sig sedan dess och det hade påverkat plattorna som ligger där nu, inte de plattor du tänker lägga eftersom du stockar av en ny yta med nypackad stenmjöl
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Har lyft och grävt lite under plattorna och under arbetet verkar vara 1-2 cm sand sedan är det vanliga fyllnadsmassor, ganska mycket blålera. Ska lägga om det till helgen och funderar på att bara ha 5 cm stenmjöl. Det blir väll inte mindre tjälskjutning med vanliga fyllnadsmassor med blålera än med 0-32?
 
Är leran lös eller ligger den i backen? Är leran i backen får du lägga en duk då leran äter upp gruset. Om de tjälskjuter beror på hur grova sten du har i fyllnadsmassorna, jag tror inte det är något problem om det inte såg hemskt ut tidigare. 0-30 ska inte tjälskjuta något nämnvärt.
 
Har nu grävt och kollat av mer eller mindre hela uppfarten. Där det är vanliga fyllnadsmassor och 1-2 cm sand verkar det har varit uppgrävt då man drog in bergvärmen. Resterande delen av uppfarten ligger det ca 40 cm sand under plattorna. Kan jag lägga duk och sedan 5-10 cm stenmjöl för att sedan lägga marksten på detta? Jag behöver nämligen höja marknivån mellan 5-10 cm för att skapa lite fall.

Det jag undrar är om det blir tillräcklig bärighet för att köra bil på om man har 40 cm sand samt 5-10 cm stenmjöl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.