Jag funderar på hur jag ska göra med den biten av laminatgolvet som hamnar kring dörren. Det är ju en del lister, trösklar och olika mått.

Funderar på att göra så här (se bild).

Hur har ni gjort?
 
  • bild.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga av fodret så att det slutar ca 2 mm över det färdiglagda golvet istället. Skjut under golvbrädan först och sen klicka ihop. Blir snyggare resultat och ingen risk för att att golvet flyttar sig och börjar trycka mot dörrfodret.
 
Man sågar av BÅDE foder & karm sedan skall laminat/parketten gå i under bägge, detta ger helt "tätt" + expansionutrymme (som även ger monteringsutrymme). Rätt gjort behövs ej mjukfog eller annat
 
Men mitt golv är ett sånt man viker ner när man sätter ihop det, så det måste finnas vikutrymme uvanför skivan då den viks ner. Så det går inte att få in något under dörrkarmen/fodret eller vad det nu heter.
 
Ta bort fodret lägg golvet sätt dit fodret igen efter att sågat till det är ju ett alternativ.

/M
 
Skulle vara intressant att höra hur du gör när du sågar av karmen... den sitter ju inne i väggen och är knappast ivägen för golvet. Fodret däremot sågas av en bit men knappast karmen.

slitvargen skrev:
Man sågar av BÅDE foder & karm sedan skall laminat/parketten gå i under bägge, detta ger helt "tätt" + expansionutrymme (som även ger monteringsutrymme). Rätt gjort behövs ej mjukfog eller annat
 
Instämmer med Slitvargen. Lite beroende på hur det ser ut, så kan man annars få en glipa mellan smyglisten som man monterar mot tröskeln och fodret.
Plockar man bort tröskeln och kapar karmen så slipper man ju också att montera en smyglist när tröskeln hamnar ovanpå golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.